Beatrix Ruff kelderde 18 plaatsen

ArtReview  | 10 november 2017 - 07:0010 nov - 07:00

Het Britse kunsttijdschrift ArtReview publiceert sinds 2002 de jaarlijkse Power 100, een ranglijst van de honderd meest invloedrijke mensen in de internationale kunstwereld. Beatrix Ruff, de omstreden oud-directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, kelderde dit jaar 18 plaatsen.

Over het hoe, wat en waarom van haar huidige positie op de ranglijst (29), vergeleken met die van vorig jaar (11), is niets bekend. De ranglijst wordt namelijk elk jaar samengesteld door een panel van twintig mensen die anoniem blijven, zodat ze, aldus Art Review, “gevrijwaard blijven van opdringerige en machtshongerige kunsttypes en van diverse vormen van gruwelijke wraak”.

De totstandkoming van de lijst, die elk jaar leidt tot roddel en achterklap in de wereld van de internationale kunst, is dus in nevelen gehuld en het is niet duidelijk of het vertrek van Ruff bij het Stedelijk iets te maken heeft met haar lagere positie op de lijst.

Nederland
Wat wel duidelijk wordt is dat Nederland niet of nauwelijks meetelt. Behalve de Brit Charles Esche, directeur van het Eindhovense Van Abbemuseum en adviseur van de Amsterdamse Rijksacademie, op plek 53 en de in ongenade gevallen Ruff ontbreekt elke referentie aan de Nederlandse kunstwereld op de Power 100. Op de eerste lijst van 2002 deden Rudi Fuchs en Rem Koolhaas nog mee.

De samenstellers van dit jaar hebben een voorkeur voor sociaal geëngageerde kunstenaars en filosofen, zo blijkt uit de top 10. Op 1 staat de Duitse videokunstenaar, schrijver en theoreticus Hito Steyerl die zich in haar werk richt op media, technologie en de mondiale verspreiding van beelden. Voorts valt het toenemende aantal Aziaten op. Ging het in 2002 nog om slechts 3 procent, nu is 18 procent van de ranglijst afkomstig uit Azië.

Hito Steyerl won de EYE Art & Film Prize 2015 en Eye Amsterdam maakte toen dit filmpje over haar en haar werk:

Foto: Hito Steyerl, Factory of the Sun (video-installatie)

Plaats een reactie