European Press Prize: The Baby in the Plastic Bag

360 Magazine/Dagbladet  | 17 april 2017 - 07:0017 apr - 07:00

De European Press Prize voor de beste journalistieke producties uit 47 Europese landen wordt op 20 april uitgereikt. De categorie Innovatie richt zich op journalistieke producties die op vernieuwende wijze gebruik maken van data-analyse, sociale media, foto, film, video, interactieve cartografie en dergelijke. De Noorse productie ‘The baby in the plastic bag’ is een van de genomineerden.

The Baby in the Plastic Bag

De fraai vormgegeven, genomineerde inzending uit Noorwegen, ‘De baby in de plastic tas’, (hier te lezen) getuigt minder van innovatie dan van journalistiek graaf- en spitwerk, vasthoudendheid en commercieel inzicht. De tabloid Dagbladet formeerde een team onder eindredactie van Bernt Jakob Oksnes, dat zich baseerde op een fait divers uit oktober 1991, toen op een kerkhof in Oslo een pasgeboren baby in een plastic zak werd gevonden.

Een kwart eeuw later reconstrueerde de krant de gebeurtenissen sindsdien: wie had het kind daar achtergelaten, wie was de moeder, wat was er van het jongetje geworden? Volgens Dagbladet vergde die reconstructie twee jaar en leidde tot een reeks ‘verhalen’ in de krant en op de website.

“De serie was een record brekend succes in Noorwegen, met meer dat een miljoen unieke bezoekers online, omgerekend een vijfde van de Noorse bevolking. (…) Het project bewijst dat kwaliteitsjournalistiek ook geld kan opbrengen: halverwege de serie kregen mensen die ervoor betaalden het volgende hoofdstuk al te lezen voordat het gratis toegankelijk werd op de site. Die strategie stuwde de verkoop van digitale abonnementen meer op dan enig ander artikel uit het bestaan van de krant”.

En dat kwam de krant goed uit, aangezien de oplage van de papieren Dagbladet sinds 1994 daalde van ruwweg 230.000 in 1994 naar 72.000 momenteel.

Plaats een reactie

360 Magazine/Dagbladet