Stop met multitasken want het put je hersens uit.

Quartz  |  7 juli 2016 - 20:51 7 jul - 20:51

Vaak wordt gedacht dat multitasken het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken is. Dat klopt niet. Wat we multitasken noemen is niets anders dan het voortdurend heen en weer schakelen tussen verschillende activiteiten. En dat is vermoeiend want het vreet zuurstofrijke glucose, hetzelfde spul dat we nodig hebben om ons te kunnen concentreren op een taak.

“De biologische prijs die we betalen voor dat voortdurende schakelen resulteert er in dat we meer gaan eten en meer cafeïne gaan gebruiken”, zegt Daniel Levitin, professor in de Psychobiologie aan de McGill Universiteit in Montreal. “Wat we echt zouden moeten doen, is elke twee uur het werk voor een kwartiertje onderbreken. Mensen die dat doen zijn veel productiever en veel meer gefocust”.

Het is belangrijk om tijdens die werkonderbreking je geest vrij te laten zweven. Door te gaan wandelen, naar muziek te luisteren of uit het raam te staren, maar NIET door naar Facebook te gaan. Sociale netwerken zorgen niet voor afleiding, maar juist voor nog meer fragmentatie van je aandacht.

Onderzoek wijst uit dat voortdurende onderbreking en afleiding door bijvoorbeeld social mediagebruik leidt tot een kortere aandachtsspanne en de neiging tot self interruption: de behoefte om steeds sneller afleiding te vinden in iets anders dan datgene wat je geacht wordt te doen.

De oplossing? Stop met multitasken een deel je tijd in voor elke afzonderlijke activiteit. Zoveel minuten voor je mail, zoveel voor werk, zoveel voor social media. Achter elkaar, niet door elkaar. Ben je met een langdurige taak bezig, dan is het raadzaam aaneengesloten 25 minuten tot 2 uur aan een project te werken. Werk je namelijk minder dan 25 minuten en sla je aan het multitasken, dan ben je amper opgewarmd voordat je weer afhaakt, aldus Levitin.

Foto: Jenn Vargas

Plaats een reactie