Internet maakt dat we anders lezen

The Chronicle of Higher Education  | 12 augustus 2012 - 09:0212 aug - 09:02

Geconcentreerd lezen is moeilijker geworden, maar tegelijkertijd lezen we vaker en meer.

Hoogleraren Engels klagen dat de huidige generatie studenten moeite heeft met het lezen van een roman. Ook oudere teksten met een ingewikkelde grammatica snappen ze niet. De academici spreken uit ervaring. Sommmige van hen hebben zelf ook moeite met geconcentreerd en langdurig lezen. De afleiding die mail, Twitter, Google en Facebook biedt, heeft invloed op alle lezers, stelt The Chronicle of Higher Education.

Tegelijkertijd lezen we meer dan ooit tevoren, zegt Alan Jacobs, auteur van The Pleasures of Reading in an Age of Distraction (Oxford University Press, 2011). Dat lezen vindt hoofdzakelijk plaats op schermen van pc’s, laptops, iPads, smartphones en ereaders. Jacobs ondervond zelf ook lange tijd concentratieproblemen als hij een lange tekst of een boek wilde lezen. Een simpele ereader, zonder toegang tot mail, Twitter en Facebook, bood uitkomst.

Oudere lezers hebben een leesverleden van papieren boeken en urenlang geconcentreerd leesplezier om op terug te grijpen. Jongere lezers zijn vanaf hun prilste jeugd gewend om kleine stukjes te lezen. Hoe hun manier van lezen zich verder zal ontwikkelen is nog niet bekend en onderwerp van onderzoek van onder anderen Maryanne Wolf, directeur van het Center for Reading and Language Research van of Tufts University.

(Foto van Josh Bancroft)

Plaats een reactie

The Digital World Demands a New Mode of Reading (The Chronicle of Higher Education)