De Pepe van vroeger is niet meer

Der Spiegel/Presseurop  | 13 augustus 2012 - 07:5413 aug - 07:54

Wat is er aan de hand in Spanje? Verslaggever Juan Moreno van Der Spiegel bereikt het einddoel van zijn reis. In het geboortedorp van zijn ouders stelt hij vast dat de crisis het leven van de Spanjaarden ingrijpend heeft veranderd, ook in zijn familie.

Ik bereik Castellón, een ietwat slome kustplaats aan de Middellandse Zee, met een mooi park en een foeilelijk warenhuis. Als Kind hield ik van Castellón, de laatste tankstop vóór ons dorp. Ik ben hier omdat ik wil weten waarom Castellón een luchthaven heeft aangelegd, terwijl er nog nooit een vliegtuig is opgestegen. Een luchthaven die 150 miljoen euro heeft gekost en hoort bij een stad die 65 kilometer van Valencia ligt, dat al over een veel te groot vliegveld beschikt.

Ik verlaat de snelweg, de Autopista del Mediterráneo, en rijd verder over de CV-10 in de richting van de luchthaven van Castellón. De CV-10 is de beste autoweg waarop ik ooit heb gereden. Het asfalt is perfect, de borden zijn nieuw, de middenberm is groen. Na ongeveer een half uur sta ik voor een afrastering en maak ik ruzie met een bewaker. De man spreekt in een walkie-talkie: “Serra 1 aan Serra 2, we hebben een code 3!”

Een ‘code 3’ ben je, als je bij een afrastering aan een bewaker vraagt of je de luchthaven van dichtbij mag bekijken. Hij is immers met openbare middelen betaald en al op 25 maart 2011 geopend.

De golfbanen zijn nooit aangelegd

Ik stap uit mijn auto. Achter mij staat een groot beeldhouwwerk bij de toegangsweg naar de luchthaven. Een goede vriend van een plaatselijke politicus is er nog steeds mee bezig. Het is onvoorstelbaar lelijk en moet 300.000 euro hebben gekost. De bewaker praat in zijn walkie-talkie. Ik herken van buiten de verkeerstoren en zie een deel van de drieduizend parkeerplaatsen, op enige afstand van de 2700 meter lange startbaan.

“Ik heb je kenteken aan de politie doorgegeven”, zegt de bewaker. Ik knik en bedenk dat de luchthaven van Castellón niet eens de meest zinloze en al helemaal niet de duurste van Spanje is. In Ciudad Real, op 160 kilometer van Madrid, is voor een miljard euro een luchthaven gebouwd, waar ook niet op wordt gevlogen.

Castellón heeft er jarenlang onder geleden dat het niet zo belangrijk was, niet zo rijk en niet zo bekend als Valencia en Alicante, de andere twee grote steden in deze regio. Ooit is iemand op het idee gekomen om dit te veranderen door de aanleg van zeventien golfbanen. Zeventien golfbanen met achttien holes, dat zijn veel golfers. Vandaar de luchthaven.

Die golfbanen zijn nooit aangelegd. De stad gedroeg zich in het klein zoals Spanje in het groot. Spanje wilde niet meer het kleine broertje in Europa zijn. Er moesten dus een luchthaven en snelwegen komen. De tijd dat mijn vader met een te dun jasje op een Duits station aankwam, was definitief voorbij. Het nieuwe Spanje kon goed voetballen, en had concerns als Telefónica en sterrenkoks als Ferran Adrià in huis.

Lees het volledige artikel uit Der Spiegel in een Nederlandse vertaling op de site van Presseurop.




Lees ook:
Deel 2: De banken in Barcelona worden bestormd

Deel 1: Alles draait om de crisis in Spanje



(Huizen op een golfpark in Spanje. Foto van Sabiñánigo Online)

Plaats een reactie