Slumdog architect

The New York Times/360 Magazine  | 29 July 2015 - 13:1529 Jul - 13:15

Architect Hafeez Contractor is een ster in India. Hij vergaarde een groot deel van zijn roem en fortuin met het bouwen van luxe woontorens in sloppenwijken. Door de oorspronkelijke bewoners te herhuisvesten in kleine flatjes, zijn volgens hem alle betrokken partijen gelukkig. Maar dat is niet iedereen met hem eens.

Het bureau van Hafeez Contractor, de bekendste en meest succesvolle architect van India, ligt aan Bank Street, om de hoek bij de Mumbai Stock Exchange. Maar de dure glans van dat adres wordt nogal tenietgedaan door de chaos in het gebouw. De enorme flatscreen-tv bij de receptie waarop beelden worden vertoond van Contractors futuristische projecten hangt aan een kale muur vol scheuren en vlekken. Op de verdiepingen erboven zitten honderden ontwerpers schouder aan schouder achter lange rijen computerschermen, bijna even onbarmhartig op elkaar gepakt als in de forensentreinen waarmee ze elke dag naar hun werk pendelen. Het architectenbureau heeft de groei van het personeelsbestand maar nauwelijks kunnen bijbenen en verkeert voortdurend in staat van verbouwing. Medewerkers lopen soms liever een kwartier naar het vijfsterren Taj Palace Hotel dan dat ze in de rij moeten staan voor de personeelstoiletten. Contractor heeft het aantal vierkante meters fors uitgebreid door een grote zolderverdieping op het gebouw te zetten, maar nu betekent een dag op kantoor dat je voortdurend onder steigers door moet duiken, loshangende bedrading moet ontwijken en het gejammer van elektrische zagen moet zien te negeren. Vanuit dit onwaarschijnlijke bureau levert Contractor een belangrijke bijdrage aan het nieuwe gezicht van India – een land van grote welvaart en diepe armoede dat volgens de economen Amartya Sen en Jean Drèze steeds meer gaat lijken op ‘eilanden Californië in een zee van Afrika bezuiden de Sahara’. Meer dan wie ook is Contractor degene die verantwoordelijk is voor de bouw van die ‘eilanden’. Dat komt deels door de moderne bedrijfscampussen die hij heeft ontworpen in de buitenwijken van steden, bijvoorbeeld voor technologiereus Infosys uit Bangalore, waar meer dan 160.000 mensen werken. Bij de stad Poona heeft hij voor Infosys een softwareontwikkelingspark gebouwd met twee gigantische bolvormige kantoorgebouwen die hij zijn ‘dauwdruppels’ noemt, en bij Mysore een bedrijfopleidingsinstituut van 136 hectare rond een gebouw met uitgestrekte zuilengalerijen dat Contractor heeft ontworpen naar het voorbeeld van de Sint Pieter in Vaticaanstad. In de CiberCity van India’s vastgoedgigant DLF heeft Contractor een uitgestrekt kantorenproject gebouwd voor gerenommeerde bedrijven als Microsoft, KPMG, Lufthansa en American Express. Zijn beroemdste project is Hiranandani Gardens, in de buitenwijken van Mumbai, niet ver van de luchthaven – waarvoor hij trouwens ook de aankomsthal heeft getekend. Deze honderd hectare grote gemengde wijk figureerde als het torenhoge ontwikkelingsproject in de film Slumdog Millionaire uit 2008. In een van de beroemdste scènes van de film kijkt iemand uit over de skyline van de wijk, gedomineerd door een soort Griekse tempels van 33 verdiepingen hoog, en verklaart: ‘India is nu het middelpunt van de wereld.’ De wijk, die genoemd is naar de vastgoedmiljardair Hiranandani, is een voorbeeld van Contractors uitbundige stijl. Maar het meest typerend voor een Contractor-project is het gevoel dat je je er in een andere wereld bevindt. Er wonen meer dan 15.000 mensen en meer dan 150 bedrijven hebben er hun kantoor; net als Nirvana Park heeft de wijk zijn eigen school, ziekenhuis en recreatiefaciliteiten. Dit alles wordt bediend door een uitgebreid systeem van noodstroomgeneratoren en rioolzuiveringsinstallaties, waardoor de bewoners geen last hebben van de notoir slecht functionerende infrastructuur van India. In Hiranandani Gardens kun je bijna vergeten dat je in een land bent waar 300 miljoen mensen geen elektriciteit hebben. En je hoeft zeker niet bang te zijn dat je voor de wc in de rij moet staan. In Hiranandani herinnert alleen het gezoem van de auto-riksja’s in Technology Street je eraan dat je in India bent. En dat is nou juist het probleem. (…)

Lees het hele artikel uit The New York Times in een Nederlandse vertaling in 360 Magazine via Blendle (€).

Gratis voor 360 abonnees


Plaats een reactie

(€ via Blendle) Slumdog architect (The New York Times/360 Magazine)