Emancipatie dankzij de fiets

Positive News  |  9 juli 2018 - 07:30 9 jul - 07:30

Dit jaar bestaat de fiets 201 jaar en dat is voor Positive News aanleiding om aandacht te besteden aan acht verschillende manieren waarop het rijwiel een revolutie teweegbracht. Zo heeft de fiets een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de vrouwenemancipatie.

Het laatste decennium van de 19e eeuw was een gouden tijdperk voor de fiets; zowel bij mannen als vrouwen steeg de populariteit van het vervoermiddel. De introductie van de ‘veiligheids’-fiets, het door een ketting aangedreven rijwiel met wielen van gelijke grootte, valt historisch gezien samen met de opkomst van het feminisme en hielp genderbarrières af te breken.

Voor fietsende vrouwen vormde vooral de kleding een probleem. Victoriaanse kleding was notoir beperkend en daarom werd in 1881 de Rational Dress Society opgericht in Londen. Deze Society keerde zich tegen de voorgeschreven strakke korsetten, hoge hakken en onpraktische rokken.

Niet iedereen keurde de afwijkende kleding of het fietsen door vrouwen goed, maar desondanks schreef de zestienjarige Tessie Reynolds in 1893 geschiedenis door in achtenhalf uur op en neer van Brighton naar Londen te fietsen in een op een pofbroek lijkende pantaloon, een hemd en een jas.

Haar kleding zorgde voor een rel die zelfs het nieuws in Amerika haalde, maar meer vrouwen volgden haar voorbeeld. Vooral divided skirts, makkelijk zittende, wijd vallende broekrokken, groeiden in populariteit.

De Amerikaanse Susan B. Anthony, voorvechtster voor de rechten van de vrouw, zei in een interview met New York Sunday World in 1896: ‘Ik denk dat fietsen meer heeft gedaan voor de emancipatie van de vrouw dan alle andere dingen in de wereld. Zo gauw ze op haar zadel zit, weet ze dat ze niet in problemen kan komen, totdat ze weer van haar fiets stapt.’

Foto: Tessie Reynolds op haar rijwiel (foto door: Henry Spink junior, Brighton)

Plaats een reactie