Een reflectie op schoonheid en hoop

360 Magazine  | 15 juli 2018 - 08:3015 jul - 08:30

De Nigeriaanse tentoonstellingsmaker Okwui Enwezor kreeg vanuit New York het verzoek een show samen te stellen met contemporaine fotografie uit Afrika. Samen met verzamelaar Artur Walther ging hij op pad.

‘Hij noemde het een idioot plan, maar ik zei dat we een budget zouden samenstellen en dat hij kon reizen en zijn tijd nemen,’ vertelt Brian Wallis, de curator die Enwezor uitnodigde. Enwezor ging akkoord en werd op zijn reis vergezeld door Artur Walther, die eerder met Christopher Philips door China reisde met een soortgelijk doel.

Walther, voormalig partner van investeringsbank Goldman Sachs, houdt zich sinds de jaren negentig bezig met het verzamelen van videokunst en fotografie. In 2010 opende hij The Walther Collection voor het publiek in zijn Duitse geboortestad Ulm. Inmiddels heeft hij ook een vaste expositieruimte in New York.

Het idee van de tentoonstelling is laten zien hoe portretfotografie wordt gebruikt om personen ‘in te delen, te vormen, te scheiden en te selecteren op basis van beroep, sociale status, ras of politieke overtuiging’, schrijft BJP.

Ook dragen de portretten volgens BMW Art Guide tezamen bij aan de vorming van een etnografisch archief, en geven ze een hedendaagse reflectie op ‘zowel schoonheid als hoop’ uit de betreffende periodes, waarmee de geschiedenis van de fotografie ‘buiten conventionele, temporele, culturele en geografische grenzen’ treedt, aldus Wall Street International Magazine.

Hoewel Walther volgens The New York Times een ‘bescheiden man is met een zacht stemgeluid’, is hij zich bewust van de grensverleggende kwaliteiten van zijn collectie; ‘“Ik ga daar waar niemand nog is geweest”’.

Voor Walther is het belangrijkste aan zijn project het stimuleren van nieuw talent. Een van zijn ‘ontdekkingen’ is bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse Jo Ractliffe, die inmiddels wereldwijd tentoonstellingen heeft gehad. ‘Tijdens zijn tweede bezoek [aan Johannesburg] leidde ze hem naar wat eerst een overgroeide achtertuin was in haar woning, nu een studio. “Dit is aan jou te danken,” zei ze hem. “Dit is betaald van de opbrengsten van mijn werk.”’

Mochten de juiste mensen zich aandienen, dan wil Walther zijn collectie verder uitbreiden tot andere werelddelen, zoals het Midden-Oosten.

Een deel van de collectie Walther is onder de titel Structures of Identity tot 29 augustus te zien in Foam, Amsterdam.

Foto: Untitled [Hairstyle], 1966-75 © J.D. ‘Okhai Ojeikere. Courtesy The Walther Collection

Plaats een reactie

360 Magazine