De mythe van 10.000 dagelijkse stappen

The Guardian  |  6 september 2018 - 07:30 6 sep - 07:30

Het is een wereldwijde obsessie geworden: zet 10.000 stappen per dag, want dat is goed voor je gezondheid. Onderzoeksbureau Gartner schatte onlangs dat er tegen 2020 wereldwijd 500 miljoen stappentellers in gebruik zijn. Maar die 10.000 stappen zijn een volledig willekeurig aantal.

Het getal 10.000 is afkomstig van een succesvolle Japanse marketingcampagne uit het midden van de jaren zestig. Om te profiteren van de immense populariteit van de Olympische Spelen van 1964 in Tokio, ontwierp het bedrijf Yamasa ’s werelds eerste draagbare stappenteller, die manpo-kei werd genoemd, ofwel: ‘de 10.000-stappen meter’.

Japanse wetenschappers begonnen de mogelijke voordelen van 10.000 stappen per dag te onderzoeken. Ze stelden vast dat een gemiddelde Japanner tussen 3.500 en 5.000 stappen per dag zette en op basis daarvan was de aanname dat hart- en vaatziekten zouden afnemen als mensen dagelijks 10.000 stappen zouden zetten.

‘Er waren geen echte bewijzen voor’, zegt professor David Bassett van de universiteit van Tennessee. ‘Ze vonden dat het getal een actieve levensstijl aangaf en dachten dat het wel gezond zou zijn.’

Twijfel
Gaandeweg hebben de Wereldgezondheidsorganisatie WHO, de American Heart Foundation en het Amerikaanse ministerie van Gezondheid plus miljoenen mensen die 10.000 stappen overgenomen als aanbeveling, maar de juistheid van het aantal wordt de afgelopen jaren steeds meer in twijfel getrokken. Eerder dit jaar verklaarde Mike Brannan van Public Health England: ‘Er is geen richtlijn die het aantal ondersteunt.’

Wetenschappelijke onderzoeken die worden uitgevoerd om te testen of 10.000 stappen per dag optimaal zijn voor de gezondheid, zijn relatief willekeurig. Ze vergelijken mensen die 10.000 stappen per dag zetten met mensen die lagere aantallen halen, zoals 3.000 of 5.000 en meten vervolgens de verbrande calorieën, de bloeddruk en glucosewaarden.

Te weinig
Als een studie suggereert dat 10.000 stappen eerder tot gewichtsverlies leiden dan 5.000 stappen, dan haalt het aantal van 10.000 de media, ook al zijn er slechts twee aantallen onderzocht. Wat zo’n onderzoek betekent voor bijvoorbeeld 8000 of 12.000 stappen blijft onduidelijk, aldus professor Catrine Tudor-Locke van de Universiteit van Amherst.

Voor chronisch zieken, bepaalde diabetes-patiënten en ouderen die een zittend leven leiden, kan een snelle overgang naar 10.000 stappen per dag zelfs negatieve gevolgen hebben. ‘De vraag die we ons dus eigenlijk moeten stellen is: hoeveel stappen zijn te weinig?’, aldus Tudor-Locke.

unsplash-logomagnezis magnestic

Plaats een reactie