De verborgen geschiedenis van Zuidoost-Azië

360 Magazine  | 18 september 2018 - 07:3518 sep - 07:35

Verhalen die we niet in hun geheel kennen vullen we aan en gaan vervolgens een eigen leven leiden. Dat is het idee achter de tentoonstelling UnAuthorised Medium in Amsterdam.

Curator Annie Jael Kwan, opgegroeid 
in Singapore en gevestigd in Londen, verzamelde het werk van jonge kunstenaars uit Azië die op zoek gingen naar de omissies in de koloniale archieven.

Volgens The Japan Times levert dat ‘griezelige beelden’ op, zoals Bomb Ponds (Bommenvijvers) van Vandy Rattana (Phnom Penh, 1980), foto’s van de gaten die in de aarde ontstonden 
door bombardementen van de VS op Cambodja. Ze liggen nu weelderig begroeid en gevuld met water tussen de sawa’s en verbergen de slachtoffers – waaronder Rattana’s zus en grootmoeder – die hier aan hun einde 
kwamen. De foto’s zijn volgens de Japanse krant veelzeggend om wat 
ze niet tonen – net als de koloniale archieven.

De tentoonstellingstitel UnAuthorised Medium verwijst naar een Vietnamees ritueel waarbij de doden worden opgeroepen. Sung Tieu (Vietnam, 1987) vermengde opnamen van dit ritueel met beelden van een verlaten Vietnamees landschap, terwijl 
op de achtergrond fragmenten klinken uit de Ghost Tapes, het door Amerikanen ontwikkelde psychische wapen tegen de Vietcong.

Ook hier verwijzen de ‘geesten’ naar hiaten in de geschiedschrijving, en hoe die anders kan worden gelezen. Niet alleen braken de VS met dit effectieve wapen de vijand, 
de supermacht richtte door de omstreden oorlogsvoering ook de eigen reputatie te gronde.

De kunstenaars op deze tentoonstelling, die kritische vragen over geschiedschrijving oproept, willen benadrukken dat Zuidoost-Azië niet als één geheel beschouwd moet worden.

UnAuthorised Medium is nog tot 16 november te zien bij Framer Framed in Amsterdam

Plaats een reactie

360 Magazine