Psychodrama zonder drama

360 | Amsterdam  |  1 februari 2019 - 08:43 1 feb - 08:43

Gerecenseerd | Korngolds verboden opera

De Oostenrijks-Joodse componist Erich Wolfgang Korngold was 23 tijdens de 
première van Die tote Stadt, in 1920. De opera, die gaat over het rouwen om een verloren liefde, sloeg enorm aan bij het door de Eerste Wereldoorlog getraumatiseerde publiek en 
was een van de grootste successen uit die tijd. Tot het werk door de nazi’s werd verboden. Korngold week uit naar Hollywood, waar hij grondlegger werd van de symfonische film-muziek.

Toepasselijk dus dat bij huidige uitvoeringen van Die tote Stadt vaak filmbeelden worden getoond. Al vindt The New York Times dat die overbodig afleiden van het stuk: ‘We hadden net zo goed een film kunnen kijken. Maar dat is misschien de opzet.’ Korngolds muziek noemt de recensent lyrisch, levendig en schitterend georkesteerd. ‘Geen wonder dat hij het in Hollywood goed deed. De muziek draagt sensualiteit uit, en dramatiek, maar de mysterieuze en obsessieve kant van het verhaal komen er wat mij betreft niet in terug.’ Volgens Der Spiegel is de opera ‘jong gebleven als een vampier’. De recensent vergelijkt Korngold met hedendaagse popartiesten en begrijpt waarom hij nog altijd een grote inspiratiebron voor soundtracks vormt.

The Guardian is niet onder de indruk van het verhaal. Het grootste gedeelte speelt zich af in een droomwereld, waarbinnen ‘de personages zich in constante emotionele razernij bevinden. Maar tot aan [spoiler alert] de cathartische moord gebeurt er niets. En die is zo voorbij. 
Dit is psychodrama zonder drama.’

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie