Filmpje huren voor 3000 dollar

The New York Times / New York  | 25 april 2019 - 16:0425 apr - 16:04

Het is een idee dat al diverse ondernemers in de loop der jaren heeft beziggehouden: verhuur net uitgebrachte films aan techmiljardairs, Wall Street-giganten, rijke atleten, Russische oligarchen en andere ultrarijken, zodat ze die thuis in hun privébioscoop kunnen bekijken, als een soort van Netflix voor de one percent.

Maar alle plannen faalden tot dusver. Filmstudio’s waren bang om de woede van bioscoopketens te wekken en mogelijke piraterij was ook een puntje van aandacht. Maar nu lijkt de luxe filmverhuur voor extreem rijken er toch echt te komen.

Twee pensionado’s, Fred Rosen, schatrijk geworden met kaartverkoper Ticketmaster, en zijn golfmaatje Dan Fellman, Hollywood’s belangrijkste expert op het gebied van filmdistributie, hebben Red Carpet Home Cinema opgericht, dat premièrefilms gaat verhuren voor 1500 tot 3000 dollar per stuk. De heren hebben inmiddels al contracten afgesloten met Warner Bros., Paramount, Lionsgate, Annapurna, Disney’s 20th Century Fox en Fox Searchlight voor ongeveer 40 films per jaar, inclusief blockbusters als Aquaman en A Star Is Born.

Waarom lijken Rosen en Fellman wel te slagen waar anderen faalden? Ze worden door filmstudio’s niet gezien als disrupters-op-gympies uit Silicon Valley, zoals bijvoorbeeld Screening Room van Napster-miljardair Sean Parker en Facebook, dat sinds 2016 tevergeefs probeert om premièrefilms te verhuren. Rosen en Fellman profiteren van de relaties die ze in tientallen jaren hebben opgebouwd en ze behoren tot het meubilair van Hollywood. Bovendien komt hun bedrijf ook nog eens op het moment dat de klassieke filmindustrie onder vuur ligt van onder meer Netflix.

Maken ze een kans? Jazeker, want bijna 46.000 Amerikanen hebben een jaarinkomen van meer dan 2 miljoen dollar. ‘We zoeken niet eens naar 10.000 mensen,’ zegt Rosen. Red Carpet zou al een jaaromzet van 300 miljoen dollar kunnen hebben met minder dan 4000 klanten. Die mogen hun gehuurde film dan twee keer bekijken binnen 36 uur.

(The New York Times, New York)

» Lees meer Wereldnieuws

Plaats een reactie