Vakantiebestemming op basis van je DNA

Vox / 360  |  6 juni 2019 - 14:00 6 jun - 14:00

De ‘erfgoedreis’ belandde dit jaar op de lijst met belangrijkste reistrends van Lonely Planet. Dit is de trend om af te reizen naar de plekken waar je voorouders vandaan kwamen.

Uit recent onderzoek in opdracht van Airbnb onder 8000 mensen blijkt dat 89 procent van de ondervraagden in India naar ten minste één land van hun voorouders is afgereisd. Hetzelfde geldt voor 69 procent van de Franse reizigers en meer dan de helft van de Amerikanen. Ook in Australië, Groot-Brittannië en Brazilië geven grote groepen reizigers aan dat het bezoeken van een plek die verbonden is met hun voorouders de belangrijkste overweging is bij het plannen van een volgende vakantie. Volgens Airbnb is het aantal reizigers dat dit boekingsplatform gebruikt om hun afkomst te achterhalen in de afgelopen vijf jaar met maar liefst 500 procent gestegen, voornamelijk onder ouderen in de leeftijd van 60 tot 90 jaar.

Daarom is Airbnb een samenwerkingsverband aangegaan met 23andMe, een biotechbedrijf dat gepersonaliseerde DNA-rapporten maakt over afkomst en gezondheid. Beide bedrijven kunnen zo hun klanten aanbevelingen doen voor erfgoedreizen. Airbnb heeft nu speciale pagina’s die zijn gericht op de genetische populaties van 23andMe in sub-Saharisch Afrika, Noord-Afrika en West-Afrika, Midden-Amerika en Mexico, Zuid-Amerika, Oost- en Zuid-Azië, het Caribisch gebied en Europa. Andersom kunnen klanten van 23andMe binnenkort doorklikken naar voorouderlijke locaties om daar via Airbnb een onderkomen te zoeken. Inmiddels roert ook de concurrentie zich. Zo organiseert het Amerikaanse Ancestry.com met reisorganisatie Go Ahead Tours groepsreizen naar Europa, compleet met DNA-tests en een genealoog.

Het is ondertussen de vraag hoe accuraat de resultaten van de populaire DNA-testen zijn. Uit onderzoek door journalisten van het Canadese CBC blijkt dat de resultaten aanzienlijk verschillen van testbedrijf tot testbedrijf.

(Vox, New York)

» Lees meer Wereldnieuws

Plaats een reactie