De verborgen geschiedenis van de Afrikaanse porters

360 | Amsterdam  |  8 juni 2019 - 14:00 8 jun - 14:00

Gerecenseerd | Kentridge wil zijn publiek iets leren zonder belerend te zijn

De geschiedenis wordt verteld door de overwinnaars. Vandaar dat we nooit hoorden over de 1 miljoen Afrikanen die in de Eerste Wereldoorlog omkwamen; ze vochten mee in de hoop dat hun status erdoor verbeteren zou. Meestal fungeerden ze als porter: iedere soldaat had er vier.

Uiteindelijk kregen de overlevenden onder hen een jas en een fiets – voorwerpen, vertelt William Kentridge aan The New Yorker, die latere generaties zich herinneren als spullen die ze niet mochten aanraken omdat ze zo veel betekenis hadden.

Met zijn voorstelling The Head and the Load wil Kentridge, een kunstenaar uit Johannesburg en oprichter van The Centre for the Less Good Idea, deze verborgen geschiedenis belichten. The New Yorker noemt het resultaat, getoond in de Turbine Hall van het Tate Modern, verbijsterend, onthutsend en prachtig; een gelaagd stuk met een internationale cast van zangers en dansers dat je verschillende keren zou moeten bezoeken om alles te zien. Aan The Guardian vertelt Kentridge dat het een grote uitdaging was om niet belerend te zijn in zijn boodschap; het werk moest voor zichzelf spreken. Want, zoals The Telegraph ook aankaart: ‘Door het gewicht van het onderwerp krijgt de kijker een emotioneel wapen tegen het hoofd gedrukt: als je het niet mooi vindt, doe je de Afrikaanse vermisten bij de Slag aan de Somme dan nog meer onrecht?’

Op 13 juni draagt Kentridge zijn boodschap uit in de Balie, in gesprek met Raquel van Haver, die in haar schilderijen eveneens mensen belicht die doorgaans onzichtbaar blijven.

Concealed Histories, 13 juni in De Balie, Amsterdam.

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie