China ontdekt Europese film

The Hollywood Reporter / 360  | 24 augustus 2019 - 20:0024 aug - 20:00

Het grootste publiek voor Europese films buiten Europa is niet langer in Amerika te vinden maar in China. Volgens een nieuwe studie van de European Audiovisual Observatory reikte in 2017, het laatste jaar waarvoor gegevens beschikbaar zijn, de kaartverkoop voor Europese films in China voor het eerst boven die in de VS.

Twee jaar geleden kochten 35,8 miljoen Chinese bioscoopgangers een kaartje voor een Europese film, een toename van 69% ten opzichte van 2016. De Chinese kaartverkoop vertegenwoordigt daarmee 37% van alle verkochte entreebewijzen voor Europese films buiten Europa. Het aantal verkochte kaartjes in Noord-Amerika daalde licht tot 27,1 miljoen, en is daarmee goed voor iets minder dan een derde (28%) van het totale aantal niet-Europese verkopen wereldwijd.

Vergeleken met de VS en Canada liggen de prijzen voor kaartjes in China wel lager, hetgeen betekent dat Noord-Amerika voorlopig nog de meest lucratieve markt is voor Europese films.

(The Hollywood Reporter, Los Angeles)

» Abonneer u op onze Kort Nieuws-brief: wekelijks korte berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Maureen Meeng

Plaats een reactie