Rockster met oog voor beeld

360 / Amsterdam  | 24 augustus 2019 - 14:0024 aug - 14:00

Gerecenseerd | The Police-gitarist Andy Summers blijkt ook een steengoede fotograaf te zijn

Police-gitarist Andy Summers blijkt ook een steengoede fotograaf te zijn*

Volgens het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone behoort Andy Summers tot ’s werelds tien beste gitaristen aller tijden. Met Sting en Stewart Copeland vormde hij de legendarische rockband The Police, die begin jaren tachtig op ieder continent de stadions platspeelde en tien-tallen miljoenen platen verkocht. Een rustige oude dag lag in het verschiet, maar niet voor Summers. Die reist nog altijd de wereld over. Behalve met gitaar vooral ook met zijn foto’s, die hij al begon te schieten vóór hij doorbrak als muzikant. Taschen, uitgever van kunst- en fotoboeken, heeft met Summers een van zijn bestverkopende fotografen onder contract.

Nina Wiener vertelt in de LA Times dat het uiteenvallen van The Police destijds een mysterie was dat nu wordt ontrafeld aan de hand van Summers foto’s. ‘Maar de échte schok was dat hij zo’n steengoede fotograaf is.’

Van Summers’ recente expositie in Montpellier zijn Brigitte Patient van de nieuwssite France Inter vooral de kleine zwart-wit foto’s rond de vele Police-optredens bijgebleven: de keerzijde van de glamour, opdringerige fans, inwisselbare hotelkamers en limousines. ‘Zo is fotograferen een manier om aan de eenzaamheid te ontsnappen,’ schrijft Patient.

De tentoonstelling biedt daarnaast volop ruimte voor surrealistischer beelden waarop mensen waar ook ter wereld figureren. Arnaud Boularand beschrijft in Metropolitain dat Summers’ beeldtaal duidelijk is ontleend aan zijn muziek: ‘Met name door de ruimtes die hij creëert door het wazig te houden en een soort halo’s in het kader toe te laten. Vergelijkbaar met de echo van een akkoord of een vibratie die even blijft hangen.’ 

Kunstcriticus Christian Goutorbe van Le Parisien wil zo snel mogelijk afrekenen met het clichébeeld van de wereldberoemde rockster die toevallig ook fotografeert: ‘We hebben het hier over een volstrekt authentieke fotograaf die refereert aan het werk van Henri Cartier-Bresson en Ralph Gibson.’

Andy Summers, A Certain Strangeness. Bonnefantenmuseum, Maastricht, t/m 27 oktober

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie