Poëtische affiches van Tadanori Yokoo

360 / Amsterdam  | 25 augustus 2019 - 11:1725 aug - 11:17

Gerecenseerd | Een eigen muur voor de Japanse Warhol

De Japanse Warhol wordt hij wel genoemd. Terecht of niet, een overeenkomst tussen de Japanse kunstenaar Tadanori Yokoo en het pop-articoon is dat zijn werk in 1967 voor hetzelfde geld wegging als de Marilyn Monroes van Warhol destijds: 100 dollar, schrijft The Japan Times. De kopers waren curatoren van het MoMa, die hun eerste tentoonstelling met werk van een grafisch ontwerper inrichtten.

Vanaf de jaren zestig ontstond er een ware cultus rond Yokoo, vanwege zijn psychedelische pop-artposters, die grotendeels waren geïnspireerd op zijn uitgebreide reizen naar India. Tot op heden experimenteren grafisch ontwerpers over het hele internet met Yokoos stijl, schrijft kunstsite Messy Nessy Chic. ‘We kenden zijn naam misschien niet, maar zijn werk verscheen op albumhoezen en concertposters van onder anderen The Beatles, Miles Davis, Santana en Earth, Wind & Fire.’

In Japan werden affiches pas vanaf het begin van de twintigste eeuw ingezet als reclame-uiting, en de beeldtaal die erin wordt gebruikt, wijkt erg af van de Amerikaanse of Europese. ‘De Japanse beeldcultuur is veel indirecter en subtieler, vaak poëtisch’, schrijft Unseen. Op de tentoonstelling Kleurrijk Japan in het Stedelijk Museum in Amsterdam, een postuum eerbetoon aan de Japanse grafisch ontwerper Shigeru Watano (1937-2012), worden 226 Japanse affiches tentoongesteld. Yokoo krijgt er een eigen muur.

Kleurrijk Japan, Stedelijk Museum Amsterdam. 7/9/2019-2/2/2020

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie