Zoeken naar de ultieme geur

New Scientist / 360  |  7 september 2019 - 10:00 7 sep - 10:00

‘Geurprospectors’ reizen de wereld af op zoek naar nieuwe geuren voor parfumbedrijven – hoe complexer, hoe beter, lijkt het wel. Ondertussen zijn neurologen, psychologen en zelfs AI-specialisten hard bezig een antwoord te vinden op die ene, voor deze miljardenindustrie cruciale vraag: wat ruikt lekker en waarom?

Iquitos is geen stad waar je makkelijk kunt komen: diep in het Peruaanse Amazonegebied en alleen bereikbaar per vliegtuig of boot, want niet door wegen met de rest van de wereld verbonden. Maar voor Stéphane Piquart maakt juist die afgelegenheid deze plek zo aantrekkelijk. Als ‘geurprospector’ voor zijn Franse bedrijf Behave ging hij naar Iquitos, op zoek naar nieuwe geuren. Hij zocht met name naar de geurige wortel van een plant die door de lokale Shipibo-stam verwerkt wordt in een soort liefdes- of vriendschapsdrank. Die wortel, die de Shipibo piri-piri noemen, heeft een markant fruitig en leerachtig aroma dat Piquart in de parfumwereld heeft geïntroduceerd.

Dat er in zulke afgelegen gebieden naar nieuwe geuren wordt gejaagd, geeft wel aan hoezeer parfummakers verlangen naar nieuwe succesformules. De reden is dat er in hun industrie zo veel geld omgaat. Er viel altijd al goed mee te verdienen, maar tegenwoordig is de wereldwijde omzet echt gigantisch: jaarlijks wordt er voor 70 miljard aan geurtjes verkocht – niet alleen parfum, maar alles van zeep en shampoo tot geurkaarsen en luchtverfrissers. Een hele hoop geld voor wat lekkere luchtjes. Maar waarom vinden we bepaalde geuren zo lekker?

Een lastige vraag, want van al onze zintuigen is uitgerekend onze reukzin nog het grootste mysterie. Terwijl neurologen, psychologen en zelfs AI-specialisten nog hard bezig zijn om te ontraadselen hoe wij geur waarnemen, bedenken geuronderzoekers nieuwe manieren om onze reukcellen te prikkelen.

» Lees verder in de Reader / op Blendle

Tags: Geur parfum reuk

Plaats een reactie

© Alexander Krivitskiy / Unsplash