Marina Abramovic, terug in moederland Servië

Novi Magazin / 360  |  9 November 2019 - 10:00 9 Nov - 10:00

Servië heeft het de beroemde performancekunstenares Marina Abramovic nooit vergeven dat ze een wereldster is geworden. Biedt de recente overzichtstentoonstelling in Belgrado wellicht een kans op verzoening?

Hier valt niets aan toe te voegen, alles staat erin, dacht ik, toen ik deze spotprent zag van Corax [pseudoniem van de beroemde Servische tekenaar Predrag Koraksic] in het dagblad Danas, aan de vooravond van het retrospectief in het museum voor hedendaagse kunst van Belgrado. Marina Abramovic tegenover een ezel die getooid is met een traditionele Servische hoed. De twee kijken elkaar aan, maar slagen er niet in werkelijk contact te leggen of te komen tot een ‘overdracht van energie’, een van de elementen waar het volgens Marina in de kunst om gaat.

In haar performance ‘Confession’ (2010), waar de tekening van Corax naar verwijst, praat ze vertrouwelijk tegen het dier (zonder hoed). De cartoon stelt de vraag die op ieders lippen zweeft: ‘Biedt de expositie The Cleaner [‘De schoonmaakster’, de naam van een recente performance van de kunstenares], aan Servië, en ook aan Marina Abramovic, de kans om de nare dingen van het verleden achter zich te laten en eindelijk weer tot elkaar te komen?

De band tussen de Servische kunstwereld en Marina Abramovic [die in 1946 in het voormalige Joegoslavië is geboren in de stad Belgrado] is bijzonder complex, volgens Nebosja Milenkovic, kunsthistorica en conservator van het museum voor hedendaagse kunst van de Noord-Servische provincie Voïvodine. ‘Die kunstwereld heeft Marina nooit vergeven voor haar succes, om te beginnen financieel, vervolgens ook in de media. Men is haar altijd blijven verwijten dat ze het busje waarin ze samenwoonde en -werkte met Ulay [haar partner en compagnon van 1976 tot 1988] heeft verlaten om een wereldster te worden in de kunst, met alle roem en privileges die daarbij horen,’ legt Milenkovic uit.

» Lees verder in de Reader / op Blendle

Plaats een reactie

Marina Abramovic, The Cleaner, 2009. © Marco Anelli Courtesy of the Marina Abramović Archives