Acht jaar

360 / Amsterdam  | 29 November 2019 - 10:0029 Nov - 10:00

Redactioneel | 25 november 2011 rolde nummer 1 van de eerste jaargang 360 van de Belgische pers. Een groots en emotioneel moment voor de redactie na lange dagen hard werken. Het werd ten doop gehouden en flink gevierd. De euforie was groter dan het relativerend vermogen op dat moment toeliet. Met de verschijning van deze liefdesbaby, nou ja, ‘een giant leap’. Dat was het. Voor ons dan.

» Bekijk #170 online
» Lees op Blendle

We hoopten toen op een ruim blikveld dat een zorgvuldige selectie uit de internationale pers zou opleveren, ‘nu het nationale sentiment weer zo opspeelt’. En dat kon natuurlijk alleen als de abonnees zich in groten getale zouden aanmelden. Moeilijk te zeggen of de bescheiden oplage de reden is dat we nog steeds mensen belachelijk blijven maken tijdens een kinderfeest.

Sterker nog, er wordt zelfs een televisiekanaal opgericht om ‘ongehoord Nederland’ de mogelijkheid te geven racisme een formele zender te bieden. Precies wat we volgens acteur en komiek Sacha Baron in een wervelende toespraak voor het ADL (Anti Defamation League) uit de weg moeten gaan. Hij haalde fel uit naar de techreuzen Facebook, Google, YouTube en Twitter, de grootste propagandamachine in de geschiedenis, die miljarden mensen bereiken zonder dat ze echt grip (willen) hebben op de content. Het type content dat door het gebruik van algoritmes meningen juist kan versterken.

“Nou maar hopen dat die burgerraad niet door algoritmes wordt samengesteld”

Maar nee, de speerpunten van de nieuwe omroep zijn het behoud van de Nederlandse cultuur, n’importe quoi. En als eerste voorbeeld werd genoemd dat voorstanders van Zwarte Piet ruim aan bod komen. Voor behoud van die cultuur, kijk even naar de reacties op de FB-pagina van Anouk, die Zwarte Piet terecht al jarenlang racisme noemt. Met telkens een zucht van verlichting lieten we de opkomst van extremistische ideeën en slecht beargumenteerde vooroordelen in eigen land over aan de expertise van bestaande Nederlandstalige media. Daarentegen zochten en vonden wij overal in deze wijde, veranderlijke wereld artikelen.

Zoals bijvoorbeeld dat over democratische vernieuwing in de Duitstalige Gemeenschap van België (p.10). In een tijdperk van groot wantrouwen jegens verkiezingen en politici krijgen gelote burgers van Ostbelgien bevoegdheid zelf thema’s op de politieke agenda te zetten. Zo wordt een burger ook gehoord en zelfs aangezet om oplossingen voor te stellen aan het parlement en de regering te controleren. Nou maar hopen dat die burgerraad niet door algoritmes wordt samengesteld.

Auteur: Katrien Gottlieb
[email protected]

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

Voor haar recente serie Hijab in Transition liet Perrine Philomeen zich inspireren door een vrouw met een traditionele hoofddoek (hijab) met Adidas-pet.– © Perrine Philomeen, Hijab in Transition, 2018