‘Ik houd Japan een spiegel voor’

Die Welt / 360  | 13 January 2020 - 16:0013 Jan - 16:00

De Japanse kunstenaar Takashi Murakami is een fenomeen. In zijn werk vermengt hij hoge cultuur met lage cultuur, traditionele Japanse schilderkunst met manga en anime, westerse popcultuur en reclame-uitingen. Die Welt interviewde de kunstenaar in zijn studio in Tokio.

De geruchten zijn dus waar: Takashi Murakami slaapt in een kartonnen doos midden in zijn studio. Een woning heeft hij niet meer sinds hij vrouw en kind in Kyoto heeft ondergebracht omdat volgens hem de radioactieve stralingsbelasting in Tokio absurd hoog is na Fukushima. De autoriteiten kunnen het nog zo bagatelliseren, maar eigenlijk, zegt hij, zouden de 35 miljoen inwoners van Tokio elders moeten worden gehuisvest. ‘Iedereen die een geigerteller in huis heeft, weet wat ik bedoel.’

Ook waar is het gerucht dat in de studio van Takashi Murakami in ploegendienst wordt gewerkt en dat de meester om de twee uur zijn nachtrust onderbreekt om de voortgang van zijn kunstwerken te bewaken. Vanaf hier, aan de rand van Tokio, bestuurt Murakami zijn imperium, vanuit een studiocomplex dat meer weg heeft van een compleet industriegebied. Twee reusachtige hallen alleen al zijn gewijd aamfn zijn kunstverzameling, een aan zijn verzameling cactussen, een aan zijn afdeling merchandising die de wereld voorziet van plucheachtige bloemenrugzakken en T-shirts. En ja, geschilderd wordt hier ook, door een legertje assistenten in witte jassen.

Op 10 december zal Murakami naar Berlijn reizen om de tiende kunsteditie van Die Welt vorm te geven. Ook daarom zijn we hier. ‘Zegt u wat ik moet doen,’ zegt Murakami als begroeting, ‘juist omdat u van een Duitse krant bent, ben ik heel onzeker.’ Hij zegt dat hij acuut geen zelfvertrouwen meer heeft nu hij met een Duitser praat. Nul.

» Lees verder in de Reader op Blendle

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

© Getty