Fotografie maakte hem een betere schrijver

Gerecenceerd | #173  | 29 January 2020 - 16:0029 Jan - 16:00

Gerecenseerd Wright Morris gebruikte visuele vorm om essentie van het zichtbare te vatten.

‘Wright Morris is weliswaar een van de vernieuwendste (en diepzinnigste en grappigste) schrijvers van de vorige eeuw, maar ook een van de meest geheimzinnige en onvoorspelbare,’ schrijft Peter Orner in The New York Times.

Wie wist bijvoorbeeld dat de auteur uit Nebraska ook een begenadigd fotograaf was? Hij gebruikte het visuele medium in de periode 1938-1947 om ‘de essentie van het zichtbare te vatten’, beschrijft het Italiaanse kunstplatform Exibart Street.

Zijn foto’s gebruikte hij voor wat hij photo-texts noemde: beeldromans waarin foto’s werden voorzien van fictieve teksten. Omdat dit genre niet goed verkocht, moedigde zijn uitgever hem aan zich volledig op de literatuur te richten. ‘Door te schrijven, door de poging tot visualiseren werd ik fotograaf, en door mijn ervaringen als fotograaf werd ik een betere schrijver,’ aldus Morris. Vogue – en Point de Vue -auteur Laure de Gramont noemt zijn zwart-witbeelden op haar blog ParisdiarybyLaure ‘adembenemend in hun eenvoud en soberheid’.

Agnès Sire, die vorig jaar een overzicht van Morris’ werk in het Parijse Fondation Henri Cartier-Bresson cureerde en ook bij de tentoonstelling in Foam is betrokken, wijst er op de site van de organisatie op dat zijn foto’s ‘het leven vieren zonder dat er een levend wezen op staat’; ‘Alsof de karakters uit zijn boeken zijn vervangen door objecten.’ Behalve heel veel stoelen zijn dat ook roestige landbouwmachines, oude schoenen, afgedankte kleding, vergeelde matrassen – ‘voorwerpen die alle een eigen verhaal vertellen’.

Daarnaast werd hij geïnspireerd door verlaten huizen en winkels die de armoede in de VS in de jaren dertig suggereren. ‘Waarom doet een leegstaand huis me zo veel?’ overpeinst hij in zijn beeldroman The Home Place. ‘Ik denk dat het komt doordat een huis waarin geleefd is, een kamer waarin is geslapen, eigenlijk niet langer leegstaat.’

24 januari tot 5 april in Foam, Amsterdam.

Lees meer Gerecenseerd

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie