Innemende bariton moet wel zichzelf blijven

Gerecenceerd | #174  | 12 February 2020 - 13:0012 Feb - 13:00

Gerecenceerd | Gevangen tussen authenticiteit en marketing

Jazz, met vleugjes soul en R&B, een warme bariton en een innemende verschijning. En dan wisselt hij de liedjes uit zijn veelzijdige repertoire (van Nat King Cole tot Sly and The Family Stone) ook nog eens af met persoonlijke ontboezemingen. Zo groeide Gregory Porter uit tot wereldact.

Aanvankelijk kon Keith Bruce maar nauwelijks geloven dat de Glasgow Royal Concert Hall tot de nok toe was gevuld voor een jazzoptreden, schrijft hij in het Schotse dagblad The Herald. Vervolgens was hij vol bewondering over de manier waarop Porter zijn ‘puike’ sextet alle ruimte bood om ‘avontuurlijk’ te soleren. ‘Het knappe is dat deze kerels een lichtheid en ontspanning etaleren waarmee meteen duidelijk wordt dat ze voor een tiende van het publiek precies zo zouden spelen. Dat is pas jazz.’

Ivan Hewett van The Telegraph noemt de combinatie van Porters ‘massieve, gezaghebbende stemgeluid met zijn ontroerende liedjes en ontboezemende teksten’ onweerstaanbaar. Maar die ontwapenende eerlijkheid in zijn performance moet hij ook weer niet te vaak inzetten, vindt Hewett: ‘Dan weet hij met de aangeboren ernst in zijn stem maar net te voorkomen dat het té sentimenteel wordt.’

Hierin schuilt volgens Clive Davis van The Times het gevaar van een te ver doorgevoerde marketingstrategie: ‘Met zijn soulvolle ‘R&B-meets-jazz’ stemgeluid speelt Porter tegenwoordig alle grote zalen plat, maar hij moet oppassen dat hij geen allemansvriend wordt.’

Gregory Porter in concert: 27 februari Brussel, 15 maart Aken, 19 maart Amsterdam

» Lees meer Gerecenceerd

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

© Universal Images Group / Getty