Kunst in een verwoeste omgeving

Expositie | Gerecenseerd | Redactie  | 15 February 2020 - 13:0015 Feb - 13:00

De leefomgeving van kinderen geeft conflictgebieden een extra dimensie.

Beeldende kunst | De Belgisch-Mexicaanse kunstenaar Francis Alÿs (1959) legt filmend, fotograferend en tekenend zijn omgeving vast. Vaak op minder voor de hand liggende locaties in Nepal, Afghanistan of Irak. In 2004 vestigde hij met The Green Line zijn naam door met een lekkend blik groene verf de grens tussen Israël en Jordanië te markeren. De laatste tijd neemt hij steeds vaker de dagelijkse leefwereld van kinderen als uitgangspunt.

Kate Taylor van het Canadese cultuurmagazine The Globe & Mail vindt het indrukwekkend hoe Alÿs de ‘fysieke en emotionele kracht van Afghaanse kinderen’ weet op te roepen: ‘Met oude fietsbanden en filmblikken gaan ze zo op in hun eigen spel dat de ravages in Kaboel een extra dimensie krijgen.’

Kim Córdova van het Amerikaanse Art Review vermoedt dat Alÿs de ‘inherente subjectiviteit van oorlogsverslaggeving’ aan de kaak stelt door kinderen als uitgangspunt te nemen in conflictgebieden en hij probeert door middel van kinderspelletjes ‘zelfs een harmonische sfeer op te roepen’. Kerr Houston legt in het Amerikaanse kunstmagazine B(alti)moreArt uit dat Alÿs suggereert hoe gefilterd, onvolledig en beperkt het beeld is dat een buitenstaander krijgt van een stad als Kaboel. Het brengt de criticus tegelijkertijd tot de conclusie dat Alÿs met zijn aanpak ‘argumenten aandraagt om kunst ook in een verwoeste omgeving volledig tot zijn recht te laten komen’.

In The Guardian geeft kunstrecensent Laura Cumming een warme aanbeveling voor de ‘charmante’ animatiefilmpjes die Alÿs van zijn ‘delicate’ tekeningen weet te maken.

De tentoonstelling Children’s Games van Francis Alÿs is tot 8 maart te zien in het EYE Filmmuseum in Amsterdam

» Lees meer Gerecenceerd
» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie