‘Een schok voor iedereen’

België | Lage Landen | The Guardian  | 28 February 2020 - 09:0028 Feb - 09:00

Na een peperdure en intensieve restauratie om De aanbidding van het Lam Gods, weer in oude glorie te herstellen, heeft het geofferde dier opeens menselijke ogen.

» Lees dit artikel in de Reader / Op Blendle

De restauratie van een van de beroemdste schilderijen ter wereld kwam als ‘een schok voor iedereen’: het erop afgebeelde schaap bleek erg menselijke ogen te hebben. Het door de broers Hubert en Jan van Eyck in 1432 afgeleverde Gentse altaarstuk uit de Sint-Baafskathedraal wordt gezien als het eerste belangwekkende kunstwerk geschilderd in olieverf. Op het middenpaneel – met als titel De aanbidding van het Lam Gods – figureert een mak schaap (het Lam Gods), dat op een altaar ten offer wordt gebracht en Jezus Christus voorstelt.

Het werd in 1550 door een andere kunstenaar overschilderd, maar na een peperdure restauratie is nu het oorspronkelijke gezicht van het dier uit de titel weer te zien.

MOGEN WE EVEN JE AANDACHT?
Dit artikel krijg je van 360 cadeau. We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. Daarom zijn we blij als je dit artikel voor ons deelt. Nog blijer zijn we als je je bij ons aansluit: Probeer nu 5 nummers voor maar 15 euro. Duurt een paar minuten, stopt automatisch.
Bedankt

‘Beangstigend menselijk’
Smithsonian Magazine beschreef het nieuwe lam als ‘beangstigend menselijk’. Het heeft grotere, helderdere ogen dan voorheen en een uiterst gedetailleerde, glanzende roze neus. In tegenstelling tot andere gerestaureerde kunstwerken, zoals de berucht mishandelde Ecce Homo (beter bekend als het Jezusbeest) is het Gentse Lam Gods zeer vakkundig in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Hélène Dubois beschreef in een interview met The Art Newspaper het gezicht dat tevoorschijn kwam als ‘stripachtig’ en ‘een schok voor iedereen’. ‘Zoiets zie je verder nergens in de vroege schilderkunst van de lage landen,’ aldus Dubois. Restauratoren van het Belgische Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium waren drie jaar bezig de oude verf er met behulp van chirurgische scalpels en microscopen ‘centimeter voor centimeter’ af te halen, waarbij het oorspronkelijke schaap zichtbaar werd. Volgens de website van het Koninklijk Instituut schieten voor het resultaat ‘woorden tekort’. ‘Bevrijd van de dikke gele vernis-lagen en de overschilderingen, ontdekken we Van Eycks sublieme virtuositeit is overvloed’. Het instituut zegt verder dat ‘de originele levendigheid, detailrijkdom en kleurenpracht terug aan het licht’ zijn gebracht. Het Lam Gods is volgens het instituut ‘van een overweldigende schoonheid’. Volgens de curatoren ging maar 5 procent van de oorspronkelijke verf verloren.

Op 24 januari is het middenpaneel met het lam teruggebracht naar de kathedraal, waar het aan het publiek getoond wordt in een speciale tentoonstelling met als titel De terugkeer van het Lam. Het altaarstuk bestaat uit meerdere panelen en is als het helemaal openstaat vier en een halve meter breed en drie en een halve meter hoog. Het is overigens ook een van de vaakst gestolen schilderijen aller tijden. De restauratie werd al in december voltooid, maar de beelden van het oorspronkelijke gezicht van het schaap gingen in januari opeens viral. Het Gentse Lam schaart zich daarmee in een reeks andere omstreden kunstwerken, zoals de buste van voet-baller Cristiano Ronaldo op het Portugese eiland Madeira, het overgeschilderde Sint-Jorisbeeld in Estella in Spanje en het beeldje van het kindeke Jezus in het Canadese Ontario, waarvan het hoofd vervangen was door een materiaal van een geheel andere kleur.

Naaman Zhou

The Guardian
Verenigd Koninkrijk | dagblad | oplage 134.000

Onafhankelijke kwaliteitskrant van linkse signatuur. Sinds 1821 thuisbasis van de meest gerespecteerde columnisten en journalisten. Altijd zeer kritisch ten opzichte van de overheid en andere instituten.

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

© Sint-Baafskathedraal Gent © Lukasweb.be