Bali ziet virus als magisch keerpunt

Indonesië | Dossier | Tempo  | 12 May 2020 - 17:1312 May - 17:13

Als we ons in oude Balinese riten verdiepen, kunnen we de pandemie beschouwen als een noodzakelijke stap op weg naar een nieuw evenwicht in het universum, schrijft de gerenommeerde journalist Putu Fajar Arcana.

» Lees dit artikel in de Reader.

In de jaren dertig voerden Wayan Limbak en de dansers van het Balinese dorp Bedulu op de binnenplaats van de Goa Gaia-tempel, oftewel de Olifantengrot, een ritueel uit om rampen te verjagen, toen de Duitse kunstenaar Walter Spies arriveerde. Het eiland Bali werd in die tijd herhaaldelijk getroffen door epidemieën als pokken, lepra, cholera, dysenterie en malaria. Limbak en de dorpelingen van Bedulu hoopten met behulp van de dans van Sanghyang, de opperste godheid van het hindoeïstisch-Balinese pantheïsme, de onheil buiten de deur te houden.

Dit ritueel was strikt geheim. Niemand mocht erbij aanwezig zijn. Desondanks wist Walter Spies de occulte oosterse plechtigheid heimelijk te observeren. Maar hoe kon in zijn westerse ogen een dans op het ritme van de klank tjak-tjak-tjak een epidemie verdrijven die zuiver medisch van aard was?

BESTE LEZER
Mogen we even je aandacht?
We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. En dat lijkt in deze tijd nog harder nodig dan anders. Daarom bieden we een deel van onze context gratis aan. Steun je onze missie? Deel dan dit artikel, en, nog beter: sluit je bij ons aan! Al voor 15 euro ontvang lees je ons 3 maanden digitaal. Duurt maar heel even, stopt automatisch.
Bedankt

Nadat hij het ritueel had aanschouwd, benaderde Walter Spies Limbak, die het dorpshoofd van Bedulu bleek te zijn. Hij wist de man ervan te overtuigen dat de dans grote economische mogelijkheden bood. En sindsdien kennen wij de kecak, gedanst door honderden Balinezen, waarvan het belangrijkste kenmerk het tjak-tjak-tjak is. Natuurlijk is er geen enkel logisch bewijs voor de doeltreffendheid van het ritueel, dat vroeger werd gebruikt om bijvoorbeeld een cholerapandemie van Bali te verdrijven.

Momenteel, tijdens de wereldwijde coronapaniek, drijven veel mensen de spot met Indonesië. Het was belachelijk om te beweren dat het coronavirus zich niet in Indonesië kon verspreiden. Vooral als het argument daarvoor was dat Indonesiërs immuun zouden zijn voor het virus omdat ze zo veel scherpe specerijen eten.

» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze selectie uit 943 kranten wereldwijd in uw inbox.

‘Deze epidemie is een belangrijke les voor ons. Op isolering moet je je geestelijk voorbereiden.’ Dat werd me toevertrouwd door een covid-19-patiënt tijdens een Skypegesprek. Zij was het tweede bevestigde geval in Indonesië, een Balinese vrouw die in Jakarta woonde. Ze had nooit verwacht dat ze als een van de eersten besmet zou raken, en ze begrijpt nog steeds niet hoe dat kon gebeuren.

Evenwicht
‘Laten we niet vergeten dat de natuur altijd op zoek is naar evenwicht. Soms moeten we van voren af aan beginnen. In dat geval wordt Nyepi [het hindoeïstisch-Balinese Stiltefeest] bijzonder belangrijk,’ zei de vrouw. Want afgelopen 25 maart zou het weer Nyepi zijn op Bali. De Dag van de Stilte wordt niet alleen geacht het universum de gelegenheid te geven zich te ‘hernieuwen’, maar roept mensen ook op om iedere activiteit te staken.

In feite was het ritueel dat destijds door dorpshoofd Limbak werd georganiseerd een ‘meditatie’ om zich met het universum te verenigen. Deze vereniging wordt noodzakelijk geacht om alle smetten weg te wassen, om te elimineren wat in de hindoeterminologie awidya wordt genoemd. Het woord ‘awidya’ staat voor de duisternis van onwetendheid en vergetelheid die het menselijk leven omhult en ellendig maakt. Volgens dit principe is een innerlijke reiniging onontbeerlijk voor het verminderen van rancunes, slechte gedachten en geestelijke opwinding, oorzaken van de dreigende vernietiging van de mensheid.

Na de aanslag in de Balinese badplaats Kuta in 2002, die honderden mensen het leven kostte, organiseerden de Balinezen bij wijze van rouw een ritueel dat luistert naar de naam guru piduka. Dit ritueel is bedoeld om zichzelf en de omgeving te reinigen van de duistere krachten van het geweld. Daarna bleven wraakacties uit. De Balinezen beschouwden de gebeurtenis als een teken van slecht karma, als een straf voor misdragingen in een vorig leven, en accepteerden haar als een bittere realiteit. Daarna kwam Bali langzamerhand weer tot leven en zijn de mensen het geweld waardoor het eiland was getroffen na verloop van tijd vergeten.

Er is sprake een mysterie dat weliswaar nooit is opgehelderd, maar dat een integraal onderdeel vormt van de kracht van de guru piduka-plechtigheid. Iedereen wil natuurlijk niets liever dan de oorsprong van het coronavirus ontdekken en de manier waarop het zich verspreidt. De Balinese traditie op haar beurt beschouwt dit dodelijke virus als een poging van het universum om een nieuw evenwicht te vinden en daarna herboren te worden, versterkt met een nieuwe ‘ziel’.

Als we voorbijgaan aan de wereldwijde paniek en ons best doen om de covid-19-epidemie rustig te evalueren, zullen we ontdekken dat er sprake is van pure magie. Alsof de natuur een mysterieuze kracht in zich herbergt die voorkomt dat de mens zich door alle technologische wonderen laat overspoelen.

De covid-19-epidemie is een keerpunt. Ze stelt het universum in de gelegenheid zijn eigen deeltjes te reorganiseren om na miljoenen jaren misbruik nieuwe deeltjes te laten ontstaan. Als u op een dag zelf ook in isolatie moet gaan, doe dat dan van ganser harte, in de verheugende wetenschap dat u de mensen om u heen spaart.

Putu Fajar Arcana

Tempo
Indonesië | weekblad | oplage 100.000

Opgericht in 1971 met de bedoeling het publiek een nieuwe vorm van informatie te bieden, waarin de vrijheid van meningsuiting op iedere pagina wordt gerespecteerd.

» Lees ons 3 maanden voor 15 euro. Al voor 30 euro ontvang je ons blad 3 maanden thuis.

Plaats een reactie