Covid-19 wereldwijd: Het falen van ‘zero stock’

VS | Amerika's | The Wall Street Journal  | 29 April 2020 - 13:0029 Apr - 13:00

Deze weken bieden we dagelijks een stuk uit ons Covid-19-dossier gratis aan.

Vandaag: Het ‘just in time’-beleid van de voedingsindustrie en -distributeurs in de Verenigde Staten liep spaak toen consumenten uit angst voor tekorten massaal aan het hamsteren sloegen. ‘We waren allemaal verrast. We hadden ons hier totaal niet op voorbereid door extra grote voorraden aan te leggen in de VS, of waar dan ook, om eerlijk te zijn.’

» Lees dit artikel in de Reader

Jarenlang hebben verkopers van voedingsmiddelen in de Verenigde Staten hun best gedaan de efficiency van hun aanvoerlijnen te verbeteren. Toen sloeg een pandemie toe, en bleek die strategie averechts uit te pakken.

Hadden voedingsmiddelenproducenten en supermarktketens twintig jaar geleden voor maanden genoeg artikelen op voorraad, tegenwoordig is die voorraad nog maar genoeg voor vier tot zes weken. Een hoeveelheid die deze maand wat bepaalde producten betreft binnen enkele dagen uitverkocht raakte. De run op die producten heeft de keerzijde blootgelegd van de strategie van de voedingsmiddelenindustrie om minder voorraad in opslag aan te houden en minder, maar vollere vrachtwagens te laten rijden en zo de winstmarges te vergroten.

Van het ene moment op het andere hebben fabrikanten, distributeurs en retailers die strategie omgekeerd. Nu produceren ze zoveel voedsel als ze kunnen, leveren hun producten zo snel mogelijk af en nemen extra personeel aan, allemaal om de schappen te kunnen bijvullen die leeg zijn geraakt doordat mensen voor weken voedsel in huis hebben gehaald.

BESTE LEZER
Mogen we even je aandacht?
We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. En dat lijkt in deze tijd nog harder nodig dan anders. Daarom bieden we een deel van onze context gratis aan. Steun je onze missie? Deel dan dit artikel, en, nog beter: sluit je bij ons aan! Voor 30 euro ontvang je 3 maanden 360 thuis. Duurt enkele minuten, stopt automatisch.
Bedankt

Verrassing
‘We waren allemaal verrast. We hadden ons hier totaal niet op voorbereid door extra grote voorraden aan te leggen in de VS, of waar dan ook, om eerlijk te zijn,’ zegt Jeff Harmening, CEO van General Mills. Zijn bedrijf probeert nu sommige stappen in het zorgvuldig afgewogen proces over te slaan. Het bedrijf levert vrachtwagenladingen Cheerio’s, Gold Medal-meel en Annie’s Homegrown-pasta rechtstreeks af bij de magazijnen van winkels, in plaats van ze eerst naar zijn eigen pakhuizen te sturen.

Ondertussen negeren retailers de slimme algoritmes die hun vertellen hoeveel ze van elk product moeten inkopen; ze hebben inmiddels gezien dat deze modellen geen rekening houden met een enorme stijging in de vraag zoals die deze maand optrad. Dus praten retaildirecties nu rechtstreeks met fabrikanten en nemen ze ad hoc besluiten, vertelt Harmening.

» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze selecie uit 943 kranten wereldwijd in uw inbox.

Na een korte recessie aan het begin van de jaren negentig voelde de bedrijfstak de druk van investeerders om de winstmarges te vergroten. Bedrijven kozen voor een strategie die ‘just in time’ werd genoemd en die erop gericht was om precies zoveel te produceren, verzenden en op te slaan als nodig was om aan de vraag te kunnen voldoen. Zo konden retailers het volume van hun distributiecentra verkleinen en daarmee besparen op kosten van huur, vaste lasten en personeel. Distributeurs konden besparen op brandstof en salarissen. Fabrikanten konden de hoeveelheid kapitaal die vastzat in onverkochte voorraden terugdringen.

Voormalig Walmart-topman Rollin Ford hoorde van grote voedingsmiddelenverkopers dat ze afgelopen maand in tien dagen tijd voor drie maanden aan voorraden hebben verkocht. ‘Niemand houdt tegenwoordig meer voor drie maanden van wat dan ook in voorraad,’ zegt hij.

Eerst was er een piek in de verkoop van handzeep en schoonmaakmiddelen, vervolgens steeg de verkoop van lang houdbare voedingsmiddelen zoals pasta en kort daarna die van gehakt en kip, en van toiletpapier.

Volgens Miguel Patricio, CEO van Kraft Heinz, had het weinig gescheeld of het hele systeem had het onder de druk begeven. ‘Mijn grootste angst is wat er gebeurt als de aanvoerketen vastloopt,’ zegt hij. Fabrikanten hebben tot nu toe voldoende personeel en functioneren goed, en ook de distributiecentra hebben de toename in de vraag volgens hem goed doorstaan. Supermarktketen Albertsons stuurt meer en voller geladen vrachtwagens naar zijn pakhuizen, en huurt meer chauffeurs in. Het bedrijf laat het leveren van artikelen die snel verkocht worden prevaleren boven het bieden van een grotere variëteit aan producten.

Distributiecentra
Smart & Final Stores wil waar mogelijk distributiecentra overslaan en goederen rechtstreeks van fabrikanten naar de winkels brengen, zegt de CEO van de keten, Dave Hirz. ‘Het just-in-time-inkoopsysteem is nu even het raam uit,’ zegt hij.

Distributeurs die diepvriesproducten en andere typische supermarktartikelen rondbrengen, kunnen de vraag nauwelijks aan, en vanwege het virus moeten vrachtwagenchauffeurs onder lastige omstandigheden werken. Sommige bedrijven vragen chauffeurs om in hun truck te blijven of niet van hun toilet gebruik te maken.

Het aantal vrachtwagenladingen naar supermarkten en discountwinkels is tussen 15 maart en 19 maart gemiddeld 56 procent gestegen ten opzichte van een gemiddelde week in 2019, volgens project44, een bedrijf dat trackingtechnologie levert aan vrachtbedrijven. Het gemiddelde dagelijkse volume lag midden maart 17 procent hoger dan in de drukste week van 2019, de week voor Thanksgiving.

De toename aan vrachtwagens die artikelen bij pakhuizen van leveranciers en retailers en rechtstreeks bij winkels afleveren, kan tot extra vertragingen bij de laadplatforms leiden, volgens Dave Menzel, COO van vrachtmakelaar Echo Global Logistics. Toenemende volumes betekenen langere wachttijden voor chauffeurs die ladingen komen halen en brengen.

Die wachtrij is precies wat de industrie zo lang heeft proberen te vermijden, volgens Wayne Spencer, die jarenlange ervaring heeft met de verkoop aan retailers als ShopRite Supermarkets en die nu als consultant voor retailers werkt. Volgens hem konden leveranciers dertig jaar geleden een vrachtwagen dagenlang bij een winkel laten staan, zodat een retailer de artikelen eruit kon halen wanneer die nodig waren.

‘Voorraden werden toen nog opgeslagen in magazijnen achter en onder de winkels,’ aldus Spencer. Sinds de verandering in de voorraadstrategie stonden die ruimtes vrijwel leeg, zegt hij, maar nu nemen voedingsmiddelenretailers alle producten aan die ze kunnen krijgen en slaan die op waar ze maar kunnen.

Piek
Fabrikanten schroeven hun productie op, maar dat betekent wel dat leveranciers van ingrediënten dat ook moeten doen. Ook die toeleverende bedrijven zijn eraan gewend geraakt om minder voorraad aan te houden.

Volgens Abe Eshkenazi, CEO van de Association for Supply Chain Management, lopen fabrikanten hierbij het risico dat ze de productie te hoog opschroeven, terwijl de piek in de vraag naar sommige producten, zoals toiletpapier, dan tijdelijk blijkt. Toch vergroten veel voedingsmiddelenleveranciers hun productie, en sturen ze soms onvolledige orders weg, zodat retailers tenminste wat artikelen krijgen die ze kunnen verkopen; soms beperken ze het aantal verschillende formaten en smaken van een product, ter wille van de leveringssnelheid.

Supermarktbedrijf Albertsons werkt uit alle macht om de schappen snel bij te vullen, zegt COO Susan Morris. ‘We schakelen zo veel mogelijk hulp in. Ik weet dat mensen zich zorgen maken. We willen er voor hen zijn.’ 

De schappen in de Duitse supermarkten raakten begin maart leeg door Duitsers die aan ‘Hamsterkauf’ deden, berichtte het Amerikaanse businessmedium Quartz.

_De Duitse regering heeft verklaard dat hamsteren nergens voor nodig is. Toch is van overheidswege al sinds het einde van de Koude Oorlog in de zogenaamde Zivilschutzgesetz (wet civiele bescherming) vastgesteld dat elke Duitser een noodvoorraad in huis zou moeten hebben om het veertien dagen in isolatie uit te houden in geval van een ramp. _

Op basis hiervan is de ‘Hamsterkauf-Liste’ opgesteld. Op de lijst staat onder andere brood, aardappelen, augurken, fruit in blik, houdbare melk, wondontsmettingsmiddel, pijnstillers, toiletpapier en zeep.

Zie hamsterkaufliste.de voor de volledige lijst.

Auteurs: Annie Gasparro, Jennifer Smith en Jaewon Kang

Met dank aan Christopher Mims 

The Wall Street Journal
Verenigde Staten | dagblad | oplage 2.617.000

De bijbel voor zakenmensen. Maar bij het lezen is enig beleid geboden: naast reportages van hoge kwaliteit drukt de krant hoofdredactionele commentaren af die zo patriottisch zijn dat ze hun geloofwaardigheid verliezen.

» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze selecie uit 943 kranten wereldwijd in uw inbox.

Plaats een reactie