Warren Beatty, Madonna en ik

Spanje | Dossier | El Diario  | 10 May 2020 - 16:3510 May - 16:35

Dit lijkt allemaal niet belangrijk en dat is het ook niet, dit verwacht je eerder in een kroniek van Patty Diphusa dan in een kroniek van de lockdown waarin we nu leven. Maar zo absurd is het geheugen wanneer het herinneringen selecteert.

Toen maandagavond [30 maart] de nieuwe, strengere quarantainemaatregelen bekend werden gemaakt begon ik last te krijgen van de eerste symptomen van claustrofobie. Dat was laat, want ik heb al behoorlijk lang claustrofobie en pleinvrees, ik weet wel dat dit twee tegengestelde aandoeningen zijn, maar mijn lichaam is paradoxaal, dat is een van zijn kenmerken, dat is altijd al zo geweest.

Die avond wist ik al dat ik de volgende dag zou proberen de deur uit te gaan, ik voelde me als iemand die op verraderlijke wijze een misdrijf gaat plegen. Als iemand die zich tegen wil en dank aan een verboden genoegen over gaat geven. Ik klink als goedkope literatuur, en dat klopt als een bus, dat krijg je van deze lockdown.

Ik had nauwelijks een plan, ik zou eten gaan kopen, dat was echt nodig want ik woon alleen. En dus trok ik die dinsdagochtend kleren aan om de deur uit te gaan en voelde dat ik iets bijzonders aan het doen was: iets netjes aantrekken! Ik heb dat altijd ervaren als iets intiems en iets heel speciaals, en ik had dat al zeventien dagen niet gedaan. En ik dacht ineens aan verschillende andere gelegenheden waarvoor ik me had opgedoft, dat waren heel belangrijke momenten voor mij geweest, die zich in mijn geheugen hebben gegrift, besef ik nu. Ik herinnerde me bijvoorbeeld dat ik me in 1980 in de calle Lope de Rueda opdofte voor de première van Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón in bioscoop Peñalver in de Calle Conde de Peñalver. Hoewel dat een bioscoop was waar doorgaans films werden vertoond die elders al in première waren gegaan, was het voor mij alsof de première van mijn eerste film in het Kodak Theatre in Los Angeles plaatsvond. Het was de eerste keer dat ik een film van mijzelf zag met publiek erbij, de eerste keer dat de toeschouwers in een echte, volle bioscoop in het commerciële circuit naar beelden keken die ik samen met mijn vrienden had gemaakt in de achttien maanden dat de opnames hadden geduurd. De mensen die niet de zaal uit liepen, proestten het uit. Ik herinner me dat ik een rood satijnen jack aanhad dat ik op de Portobello Road Market in Londen had gekocht.

» Lees verder in de Reader / Op Blendle

» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie

Antonio Banderas in Dolor y gloria (2019). In 1990 is Almodóvar er getuige van hoe Banderas wordt verleid door Madonna.