COVID-19 wereldwijd: Vliegverkeer scheelt relatief weinig CO2-uitstoot

Kort Nieuws over Covid 19 van over de wereld  | 20 May 2020 - 17:2620 May - 17:26

Nachtelijke begrafenissen in Nicaragua, China vult Amerikaanse leegte op bij de WHO en rapport over drastische vermindering CO2-uitstoot sinds begin dit jaar.



Nachtelijke begrafenissen in Nicaragua

In tegenstelling tot andere Midden-Amerikaanse leiders bagatelliseerde president Daniel Ortega steeds de dreiging van Covid-19, weigerde hij fysieke afstand te nemen en moedigde hij massale demonstraties aan onder zijn aanhanger aan, aldus The Guardian.

Maandag 18 mei beweerde Ortega dat tussen 1 januari en 15 mei ten minste 309 mensen in Nicaragua stierven aan longontsteking, meldt de Nicaraguaanse wekelijkse kant Confidencial. In een bericht aan de natie vanuit zijn woonplaats zei hij dat er in deze tijd van het jaar gewoonlijk sterfgevallen waren als gevolg van longontsteking, en dat ‘sommige’ ervan verband houden met het coronavirus, benadrukt de Spaanse krant La Razón.

Volgens The Guardian worden veel doden toegeschreven aan hoge bloeddruk, diabetes of luchtwegaandoeningen, worden slachtoffers midden in de nacht haastig begraven en worden voor deze begrafenissen de doodskisten verzegeld en de lichamen in plastic gewikkeld. Ook zouden niet alleen de hele nacht ambulances naar het Duitse ziekenhuis in Managua rijden, ‘de enige vestiging in het land die officieel is aangewezen om gevallen van coronavirus te behandelen’, maar zou er ook constant verkeer zijn van lijkwagens.
In zijn bericht aan de natie bericht de president erin geslaagd te zijn de pandemie te hebben bestreden.



BESTE LEZER
Mogen we even je aandacht?
We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. En dat lijkt in deze tijd nog harder nodig dan anders. Daarom bieden we een deel van onze context gratis aan. Steun je onze missie? Deel dan dit artikel, en, nog beter: sluit je bij ons aan! Al voor 15 euro ontvang lees je ons 3 maanden digitaal. Duurt maar heel even, stopt automatisch.
Bedankt



China vult Amerikaanse leegte op bij de WHO

Na zich lang tegen het idee van een onafhankelijk onderzoek naar de oorsprong van de Covid-19-pandemie gekeerd te hebben, accepteerde China het voorstel op 18 mei tijdens de virtuele vergadering van de Wereldorganisatie voor gezondheid (WHO). Wel heeft Beijing strikte beperkingen gesteld aan het voorstel dat door honderd landen werd gesteund.

‘Ook al is de laster van Washington dat een laboratorium in Wuhan de bron van het virus was door wetenschappers universeel ontkend, toch blijven de Verenigde Staten een irrationele oproep voor een onderzoek doen. Het is een duidelijk onrechtvaardig en onwetenschappelijk verzoek dat China nooit zal accepteren’, legt het officiële Engelstalige Chinese dagblad Global Times uit in een redactioneel commentaar.

Als Washington het onderzoek steunt, is het goed in gedachten te houden dat de staat niet bij machte is de pandemie het hoofd te bieden, aldus de krant, gevolgd door een oproep aan de andere lidstaten zich te verzetten tegen elke ‘politisering van de organisatie’.
Aan Amerikaanse zijde wijst The New York Times erop dat de aankondiging van Chinese president Xi Jinping om 2 miljard dollar te doneren ‘ter bestrijding van het coronavirus’ misschien niet geheel onzelfzuchtig is.

De nieuwe Chinese bijdrage, die over twee jaar zal worden gespreid, ‘vertegenwoordigt meer dan het dubbele van wat de Verenigde Staten aan de WHO hebben gegeven voordat president Trump de Amerikaanse financiering afgelopen april stopzette’, aldus de krant.


Vliegverkeer scheelt relatief weinig CO2-uitstoot

Begin april, op het hoogtepunt van de beperkingen die werden opgelegd om de Covid-19-epidemie tegen te gaan, registreerde de planeet een vermindering van 17% in CO2-vervuiling, volgens een studie die dinsdag in het tijdschrift Nature werd gepubliceerd.
De vermindering van het luchtverkeer speelt slechts een kleine rol in deze aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot, merkt Die Zeit op. ‘Dat is niet echt verrassend, want zelfs vóór de epidemie vertegenwoordigde het luchtverkeer minder dan 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot’, aldus de Duitse krant.

Het onderzoek laat zien dat het grootste deel van de daling verband houdt met het wegvervoer. Voor Corinne Le Quéré, een klimatoloog die aan het onderzoek heeft deelgenomen, toont dit aan dat deze sector ‘een sleutelrol zal spelen bij het nemen van politieke beslissingen over klimaatbescherming in de komende jaren’.

Volgens Rob Jackson, een professor aan de Stanford University en een van de auteurs van de studie, laat de geschiedenis echter zien dat het ‘slechts een anomalie zal zijn’. ‘De [financiële] crisis van 2008 verminderde de wereldwijde uitstoot met 1,5% voor een jaar en daarna stegen deze met 5% in 2010,’ zegt hij tegen The Washington Post. ‘Alsof er nooit iets was gebeurd.



Voor de meest recente cijfers: bekijk de worldometer.

*Beeld: Anders – foto KortePost © 2020 www.neelkorteweg.nl
Neel Korteweg maakte tijdens de coronacrisis 12 ‘piëzografieën’ ter overdenking.
Om een of meerdere gesigneerde prints te bestellen, neem contact op met [email protected]

Plaats een reactie