Parallel path, omni-channel, replatform... Waarom hebben bedrijven zo veel lege woorden nodig?

Wereldwijd | Opinie | Vulture  | 31 May 2020 - 16:4531 May - 16:45

Molly Young werkte bij veel verschillende start-op en bestudeerde met fascinatie en ontzetting hoe haar collega’s zich uitdrukken. Met meedogenloze humor schreef ze haar bevindingen op.

Ik werkte sinds 2010, toen ik begin twintig was, acht jaar lang bij verschillende start-ups. Daarna heb ik een tijdje freelance gewerkt, om een jaar later terug te keren naar het kantoorleven, bij weer een andere start-up. Tijdens mijn tussenjaar had ik van alles gemist, zoals de zorgvoorzieningen, onbeperkt gratis post-its en de luxe om onbeschaamd mensen te bekijken. (In 2016 zag ik een collega zichzelf een kom cornflakes inschenken, melk toevoegen en gedurende 90 seconden in de magnetron plaatsen. Een beeld dat ik nooit zal vergeten.) Eén ding dat ik niet miste aan het kantoorleven was de taal. Aangezien de taal aan voortdurende verandering onderhevig was, was het geen verrassing dat er een nieuwe prachtterm was ontstaan ​​tijdens mijn kantoorloze jaar. Die term was parallel path, en hoorde ik voor het eerst in deze zin: ‘We wachten op specificaties voor de installatie in San Francisco. Can you parallel-path two versions? (Kan je twee versies parallel laten lopen?)’

In normale taal zou dit zoiets zijn als: ‘We wachten op specificaties voor de installatie in San Francisco. Kun je twee verschillende versies maken?’ Met andere woorden, ‘parallel path’ is twee dingen tegelijk doen. Dat is alles. Ik vond het ergens ontroerend en onbedoeld openhartig dat in deze uitdrukking de aanname lag besloten dat een persoon op kantoor nooit meer dan één ding tegelijk zou doen – terwijl het hele ding van een kantoorbaan is dat je ineffectief multitaskt in plaats van effectief aan één taak werkt. Waarom een ​​term verzinnen voor iets wat mensen sowieso al deden? De schijn, de poeha en het volledige gebrek aan bestaansrecht van de term maakten deze voor mij tot het perfecte kantoorneologisme.

» Lees verder in de Reader
» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie