Opdringerige datahonger op één na onbeboet

Wereldwijd | Europa | The New York Times  |  2 June 2020 - 13:00 2 Jun - 13:00

Twee jaar na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) was er weinig te merken van de handhaving van de veelbelovende Europese privacywetgeving die een einde zou maken aan het massale dataverzamelen van internetreuzen als Google en Facebook.

Toen Europa bijna twee jaar geleden de strengste wetgeving over online privacy ter wereld invoerde, werd dat toegejuicht als een voorbeeld van hoe je de opdringerige datahonger van de grote technologiebedrijven moet aanpakken. Maar de nieuwe regelgeving maakt haar belofte nog niet echt waar. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt grenzen aan de mate waarin bedrijven de persoonsgegevens van gebruikers mogen verzamelen en delen zonder hun toestemming.

Dankzij de AVG kunnen overheden een bedrijf dwingen zijn privacybeleid te veranderen en kunnen ze boetes opleggen tot 4 procent van de omzet. De wet diende als model voor nieuwe regelgeving in landen als Brazilië, Japan en India. Maar sinds de verordening in mei 2018 van kracht werd, is er nog maar één internetreus bestraft: Google, dat een boete kreeg van 50 miljoen euro, ofwel zo’n 10 procent van zijn dagelijkse omzet. Tegen Facebook, Amazon en Twitter zijn nog geen grote boetes of strafmaatregelen aangekondigd.

Dat povere resultaat leidt tot spanningen tussen Europese landen, waarvan sommige aandringen op meer daadkracht en drastischer verandering. Privacy-activisten en kleinere internetbedrijven klagen dat giganten als Facebook en Google de dans ontspringen. En wat internetgebruikers tot nu toe vooral van de nieuwe regelgeving merken, is dat ze op websites irritant veel pop-ups moeten wegklikken om toestemming voor cookies te geven.

Volgens Johnny Ryan, een vooraanstaand pleitbezorger van betere privacywetgeving, ondermijnen de uitvoeringsproblemen bij de Europese wetgeving het streven naar strengere regelgeving elders in de wereld. ‘Zonder stevige handhaving en investeringen blijft deze wet een luchtkasteel,’ zegt Ryan, een van de directeuren van Brave, een browser die gebruikers extra bescherming biedt tegen dataverzamelaars en adverteerders. ‘Het potentieel van de AVG wordt nog niet benut.’

» Lees verder in de Reader / Op Blendle
» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie