Hulplijnen Japan overspoeld

Japan | Azië | Mainichi Shimbun  | 19 June 2020 - 13:0019 Jun - 13:00

De economische gevolgen van de Covid-19 pandemie zijn voor veel Japanners zo beangstigend, dat de telefonische hulp- en preventielijnen platgebeld worden. 

» Lees dit artikel in de reader.

Terwijl in Japan het coronavirus om zich heen greep, bereikte het aantal telefoontjes naar telefonische hulplijnen voor zelfmoordpreventie een absoluut record. Veel Japanners overwogen de hand aan zichzelf te slaan omdat ze bang waren door hun teruglopende inkomsten de eindjes niet langer aan elkaar te kunnen knopen, of omdat ze vereenzaamden doordat ze hun familie niet meer konden zien. Toen de noodtoestand op 4 mei werd verlengd, zou het aantal mensen dat zelfdoding overwoog nog verder zijn opgelopen. De noodtoestand in Japan duurde al met al zes weken en is op 26 mei opgeheven.

‘Ik heb zelfs overwogen niet alleen mezelf van kant te maken, maar ook mijn kinderen,’ vertrouwde een vrouw uit Tokio een hulplijnmedewerker toe. De gedachte aan zelfdoding was eind maart bij haar opgekomen, nadat het steeds verder bergafwaarts was gegaan met haar internetbedrijf.

Al een maand lang had de ene na de andere klant zijn bestelling geannuleerd, uit zorg over de economische vooruitzichten. Haar maandomzet, die tot dan toe tussen de 6 en 7 miljoen yen had bedragen (50.000 à 60.000 euro), was in maart tot vrijwel nul gedaald.

BESTE LEZER
Mogen we even je aandacht?
We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. En dat lijkt in deze tijd nog harder nodig dan anders. Daarom bieden we een deel van onze context gratis aan. Steun je onze missie? Deel dan dit artikel, en, nog beter: sluit je bij ons aan! Voor 30 euro ontvang je 3 maanden 360 thuis. Duurt enkele minuten, stopt automatisch.
Bedankt

Ze was genoodzaakt geweest een persoonlijke lening van 4 miljoen yen (32.000 euro) af te sluiten om de salarissen van haar twintig werknemers te kunnen betalen.In april, toen de epidemie zich verder uitbreidde, trad er geen verbetering op in haar bedrijf en was ze voor de lopende kosten aangewezen op het salaris van haar man en bezuinigingen op het huishouden. Er schoot nog net genoeg over om de salarissen van
mei te kunnen betalen, maar voor de maanden daarna vreesde ze het ergste. Omdat haar gezondheid achteruitging, raadpleegde ze haar huisarts, die haar problemen weet aan haar onvermogen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

Laatste berichten
Op haar computer had ze wat laatste berichten achtergelaten, zoals ‘Ik wil geen uitvaart’ en ‘De verzekeringspolis ligt in het vakje van mijn bureau’. En de hond die ze al zeven jaar had, had ze naar een asiel gebracht. Toen ze aan haar twee kinderen dacht, die nog een heel leven voor zich hadden, twijfelde ze over haar zelfmoordplannen, maar daar stond de gedachte tegenover dat haar gezin na haar overlijden het verzekeringsgeld zou opstrijken.

Een ander geval was een werkloze vrouw van 31 jaar in de prefectuur Chiba. Zij klaagde over psychische problemen die ze aan de lockdown weet. Het was in die periode weliswaar niet verboden om de deur uit te gaan, maar het openbare leven zat op slot en de mensen bleven voornamelijk thuis. De vrouw woonde alleen, maar ging regelmatig naar het ziekenhuis vanwege haar geestelijke gezondheidsproblemen.

“Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks onze selectie uit 943 kranten wereldwijd in uw inbox.”:https://www.getrevue.co/pr»ofile/360

Voordien had ze één keer per week contact met een vriendin, wat haar een zekere mate van morele steun bood, maar die had ze niet meer gezien nadat de noodtoestand was afgekondigd. Ook ging ze minder vaak naar het ziekenhuis, en door de isolatie namen haar angstgevoelens nog verder toe. Als een van haar favoriete komieken op de radio was kon ze nog wel glimlachen, maar ze dacht regelmatig dat ze er een eind aan zou maken als deze situatie nog maanden zou duren.

Hulplijn
Yorisoi Hotline, een telefonische hulplijn voor mensen met zelfmoordneigingen, werd deze hele periode overspoeld door zulke telefoontjes. De ngo Linkline, een andere Japanse hulplijn voor zelfmoordpreventie, zag het aantal bellers als gevolg van de coronacrisis stijgen van 6 in februari naar 23 in maart en 156 in april.

Het merendeel van de bellers vertelde dat ze doodsangsten uitstonden vanwege de epidemie, dat ze hun werk waren kwijtgeraakt of in financiële problemen verkeerden, of dat ze gestrest waren omdat ze de deur niet uit konden en de spanningen binnen het gezin als gevolg daarvan hoog opliepen. ‘Bij het beantwoorden van de telefoontjes is het zaak om het scenario van 1998 te vermijden, toen het aantal zelfdodingen in Japan voor het eerst boven de dertigduizend uitkwam, vanwege de economische crisis,’ zegt Yasuyuki Shimizu, de directeur van Lifelink.

Kenji Tatsumi en Kazuki Mogami

Mainichi Shimbun
Japan | dagblad | oplage 3.091.000 (ochtendeditie), 1.660.000 (avondeditie) 

Oudste krant van Japan, in 1872 voor het eerst uitgegeven onder de naam Tokyo Nichi Nichi Shimbun. De krant voor het politieke midden wordt twee keer per dag gedrukt. De site is ook in het Engels te lezen.

» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie