Screenlife: Skypedrama’s en Zoomkomedie’s

Rusland | Cultuur & Wetenschap | Ogoniok  |  5 July 2020 - 13:00 5 Jul - 13:00

In Rusland is het serieformat Screenlife tijdens de lockdown de reddingsboei van de amusementsindustrie geweest. Het laat de toeschouwer meekijken met de Skype- of Zoomgesprekken van de personages en vertelt zo een verhaal.

Er zijn inmiddels ontelbaar veel films gedraaid met behulp van een smartphone, een techniek die aanvankelijk nog als toevlucht voor jonge regisseurs met geldgebrek werd beschouwd, of als een modieuze gimmick. Ook gerenommeerde regisseurs hebben de logge klassieke technologie de laatste tijd ingeruild voor het mobiele format. Zo heeft regisseur Steven Soderbergh de thriller Unsane (2018) en de film High Flying Bird (2019) gedraaid met behulp van een iPhone, en zelfs tachtiger Claude Lelouch heeft voor Les plus belles années d’une vie (2019) gebruikgemaakt van mobiele technologie.

Het format Screenlife, waarmee films of series worden aangeduid waarvan de actie zich via een tussenscherm ontrolt, luidt een nieuwe etappe in. Wie het als eerste heeft gebruikt, valt moeilijk te achterhalen. Maar de Russische producent, regisseur en scenarist Timoer Bekmambetov was de eerste die het serieus nam. De horrorfilm Unfriended, die hij in 2015 produceerde, heeft 62 miljoen dollar opgebracht, tegen een investering van 1 miljoen. De hele film lang zijn we getuige van een Skype-gesprek tussen vijf tienervriendinnen en een mysterieuze moordenaar, die hun geniepige vragen stelt en hen ten slotte vermoordt. Hoewel Bekmambetov daarna nog meer films in Screenlife heeft uitgebracht, bleef dit format gelden als vormexperiment zonder diepgang. Maar door de pandemie is dat veranderd.

360 Magazine werkt aan een nieuwe website. Om je vast kennis te laten maken met ons digitale aanbod, bieden we tijdelijk 5 gratis artikelen aan.

Klik hier om je gastabonnement te activeren

Plaats een reactie