Van dunne modellen zijn we voorlopig nog niet af

Duitsland | Archief | Zeit Magazin  | 11 August 2020 - 11:0011 Aug - 11:00

Uit ons Archief: Twee bekende Franse modebedrijven hebben een handvest opgesteld dat een einde moet maken aan al die ultradunne modellen op de catwalk. Maar de Duitse modejournaliste Carmen Böker betwijfelt of het gaat werken.

New York, Londen, Milaan, Parijs: september is de maand van de fashion weeks, de maand waarin op de catwalks de mode voor het nieuwe jaar wordt gepresenteerd. Parijs, de stad waar kleding graag tot kunst verheven wordt, vormt traditiegetrouw het sluitstuk van deze tour d’horizon. En natuurlijk geven ze daar maar al te graag in elk opzicht de toon aan: dus nog voor het op 26 september in Parijs echt van start ging, werd er al een thema van gemaakt en beloofd dat het nu eindelijk afgelopen zou zijn met die dunne modellen. Om ervoor te zorgen dat mode louter geassocieerd wordt met een mooie droom, hebben de luxeketens Kering en Moët Hennessy Louis Vuitton SE (beter bekend als LVMH) een handvest opgesteld ‘voor de samenwerking met modellen en hun welbevinden’. Kort samengevat komt het erop neer dat iedereen die de catwalk op wil eerst een doktersattest moet kunnen overleggen.

Dat beide Franse bedrijven zich om het welzijn van de zelfstandig voor hen werkende modellen bekommeren, wordt door de branche graag gepresenteerd als een moedige doorbraak. Invloedrijk zijn deze bedrijfsconglomeraten in elk geval genoeg: onder Kering vallen merken als Gucci, Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen; onder LVMH bijvoorbeeld Marc Jacobs, Céline, Givenchy en Fendi. Al die merken kennen confectiekleding.

Activeer uw gastaccount en lees direct verder

Of maak gebruik van onze tijdelijke aanbieding.

Plaats een reactie