Vergeten meester

Italië | Gerecenseerd  | 29 August 2020 - 16:0029 Aug - 16:00

360 kiest een aantal door de buitenlandse pers beschreven concerten, voorstellingen, boeken, films en exposities die naar Nederland of België komen.

KUNST | Wonderschone doeken van Antonio Mancini

Begin vorige eeuw gold Antonio Mancini als een van de geliefdste schilders ter wereld. Van het kaliber Van Gogh, Degas of Manet. Maar waar deze collega-impressionisten nog altijd grote populariteit genieten, roept de naam Mancini bij het grote publiek hooguit associaties op met Italiaans voetbal.

Volkomen ten onrechte, vindt Edward Sozanski in The Philadelphia Inquirer. Op het eerste oog lijkt Mancini volgens de recensent misschien conventioneel en realistisch, ook in de personen of voorwerpen die hij weergeeft. ‘Maar wat bij een ander gewoontjes blijft, glinstert bij Mancini. Hij weet een mysterieus innerlijk licht op te wekken in zijn werk. Zijn wit is zonder meer briljant.’

Charley Parker van het Amerikaanse kunstblog Lines and Colors schrijft over ‘wonderschone, excentrieke schilderijen’. De kunstcriticus raakt telkens gefascineerd door Mancini’s superdunne verflagen, ‘alsof hij de kleuren met een minuscuul mesje en chirurgische precisie op het canvas heeft aangebracht’.

In het Amerikaanse kunstmagazine Realism Today gaat Matthew Innis in op Mancini’s techniek met de graticola. Door middel van houten frames met dunne touwtjes deelde hij zowel de geportretteerde als het doek op in talloze rechthoekjes. ‘Zo dwong hij zichzelf om hetgeen hij wilde schilderen te zien als een abstractie, als een samenstelling van vormen, kleuren, grenzen en hoeken.’

Kunstkenner Cinzia Virno laat in Il Messaggero optekenen dat Mancini doorgaat voor een van de meest problematische kunstenaars van de negentiende eeuw, omdat hij zijn eigen leven op het doek wilde vastleggen. ‘En wie bedenkt dat hij geestelijk niet erg stabiel was en een groot deel van zijn leven in armoede doorbracht, snapt dat beter.’

Dat is ook de reden dat Mancini in de vergetelheid is geraakt, veronderstelt Roberta Smith in The New York Times: ‘Soms krijg je de indruk dat totaal verschillende schilders zich koortsachtig op hetzelfde werk hebben uitgeleefd. Een schermutseling van tegenstrijdige impulsen.’

Antonio Mancini: Eigenzinnig & Extravagant, t/m 20 september in De Mesdag Collectie in Den Haag.

» Lees meer Gerecenseerd in de Reader.
» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips van culturele events wereldwijd in uw inbox..

Plaats een reactie