Vliegtuigmaaltijden aan huis

Kort wereldnieuws | The Economist  | 27 September 2020 - 16:0027 Sep - 16:00

Je zou verwachten dat vliegtuigmaaltijden niet het grootste gemis zijn voor mensen die door corona niet of minder kunnen vliegen. Dat geldt niet voor Rubiyanto Haliman.

De werknemer van een Indonesische garnalenkwekerij, die voor de pandemie vier tot zes keer per maand vloog, is een fervent verzamelaar van vliegtuigmenu’s en deelt zonder ironie foto’s van vliegtuigvoedsel op Instagram. Hij miste het vliegtuigeten de afgelopen maanden zozeer dat hij nu maaltijden van Garuda bestelt. Die worden aan huis bezorgd, op een dienblad in witte plastic bakjes met plastic bestek, net als in het vliegtuig. De gerechten, quiche met spinazie en pastrami en nasi jeroek poeroet, kosten elk 30.000 roepia (1,70 euro) en ‘smaken eigenlijk beter dan reguliere maaltijden aan boord’, aldus Haliman.

Volgens Marcello Massie, directeur van PT Aerofood, de cateraar van Garuda, daalden de inkomsten sinds het begin van de pandemie met 97 procent. Om van overtollige voorraden af te komen en een deel van de verliezen terug te verdienen besloot PT Aerofood in april rechtstreeks maaltijden te gaan verkopen aan ‘mensen die vliegen missen’. Andere maatschappijen volgden.

Santan, eigendom van AirAsia, biedt thuisblijvers in Kuala Lumpur twee typische Maleisische gerechten, nasi lemak en beef rendang, voor 3,50 euro en verkoopt nu ongeveer 700 maaltijden per dag. Thai Airways verkoopt geroerbakte tijgergarnalen en tandoori lamskoteletten in Bangkok. In Hongkong biedt Cathay Pacific ‘geroerbakte rundvleesreepjes’ en ‘Indiase curryvis’ aan voor circa vier euro. Australiërs kunnen kiezen uit het menu van luchtvaartcateraar SnapFresh, of voor een verrassingsmaaltijd bij concurrent Gate Gourmet. SnapFresh verkoopt dagelijks zo’n 1400 maaltijden en Gate Gourmet was uitverkocht in juni. PT Aerofood is zo tevreden over de verkoop dat het bedrijf nu restaurants opent in drie grote Indonesische steden. Daar zullen niet de 80.000 tot 90.000 maaltijden worden afgenomen die normaal gesproken dagelijks aan Garuda worden geleverd, maar alle beetjes helpen.

The Economist | Londen

» Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en ontvang onze selectie in uw inbox.

Plaats een reactie