De Braziliaanse C burgers zijn de hoop van de natie

Folha de S. Paolo/WorldCrunch  |  3 augustus 2012 - 06:35 3 aug - 06:35

De sociale mobiliteit is hoog in Brazilië. De afgelopen jaren werden 40 miljoen mensen aanzienlijk rijker.

Brazilië kent een grote kloof tussen arm en rijk. De sociale mobiliteit is echter hoog. De kinderen van arme mensen, die de ‘C klasse’ worden genoemd, zijn interessant voor adverteerders. Ze hebben namelijk meer geld te besteden dan hun ouders en willen een beter leven.

Brazilië heeft economisch welvarende tijden achter de rug. In de periode 2003-2011 zijn 40 miljoen inwoners één of twee klassen opgeschoven. Ze behoorden tot de D of E klasse (de armste bevolkingsgroepen) en zijn nu C geworden. Dat betekent dus dat ze meer verdienen en meer kunnen uitgeven. Dat uitgeven doen ze graag want daarmee onderscheiden ze zich van hun armere landgenoten.

Het opschuiven naar de C klasse betekent het vertrek uit de sloppenwijken en deelname aan de formele arbeidsmarkt. Alle nieuwe C burgers hebben een ziektekostenverzekering nodig, een huis, meubels, een tv, een mobiele telefoon enz. Omdat het om zo’n groot aantal ‘nieuwkomers’ gaat, doen bedrijven heel erg hun best om deze nieuwe klanten te lokken en te binden.

Voor de economie zijn de nieuwe C’s goed nieuws. Er kan niet alleen meer geproduceerd worden, ook meer specialisatie is mogelijk omdat allerlei subgroepen aparte eisen stellen aan diensten en producten.

(Winkelen in São Paolo. Foto van Pedro Pinto)

Plaats een reactie