Het digitale paradijs is eindig

Neue Zürcher Zeitung  | 15 November 2012 - 14:0615 Nov - 14:06

Kwaliteitspers krimpt vanwege teruglopende advertentieinkomsten en niet-betalende abonnees.

Voor liefhebbers van de kwaliteitspers is internet een El Dorado. Vrijwel elke krant en elk tijdschrift heeft een website waarop een selectie artikelen gratis te lezen is. Sommige kranten en weekbladen zoals The Guardian en Die Zeit zijn volledig gratis te lezen online.

Veel geld verdienen de media niet aan het bieden van online toegang. Advertentieinkomsten zijn er wel, maar vaak zijn die niet dekkend. Google verdient tegenwoordig meer aan advertenties dan alle gedrukte Amerikaanse media bij elkaar.

Daarnaast speelt de crisis een rol. Bedrijven adverteren minder en consumenten zijn minder bereid te betalen voor een abonnement op een krant of een tijdschrift.

Geen wonder dus dat de gerenommeerde Duitse krant Frankfurter Rundschau deze week aankondigde failliet te zijn. Het dagblad verschijnt nog wel, maar niemand weet hoe lang.

Ook met het Zwitserse blad Le Temps, het Spaanse dagblad El País en het Amerikaanse magazine Newsweek gaat het slecht. Ze moeten personeel ontslaan of hebben niet meer genoeg inkomsten om op papier te verschijnen.

En zo wordt het digitale informatieparadijs kleiner en wordt een paradox duidelijk, schrijft de Neue Zürcher Zeitung. Het gratis informatieparadijs kan slecht bestaan als het financierbaar is.

(Foto van Garry Choo)

Tags: pers

Plaats een reactie