Gamesfabrikant en wapenmakers maken samen reclame

The New York Times  | 26 December 2012 - 08:1326 Dec - 08:13

Electronic Arts heeft echte wapenmakers als partner voor de promotie van het spel Medal of Honor Warfighter.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven over het verband tussen gewelddadige computergames en massamoorden zoals recentelijk in Newton waar een 20-jarige man twintig jonge kinderen doodschoot en 6 leerkrachten. Veel massamoordenaars zijn fanatieke gamers. Maar onduidelijk is of dat iets zegt over de oorzaken van de moorden. Er zijn immers wereldwijd miljoenen spelers van gewelddadige games die nooit een misdaad begaan.

The New York Times ontdekte een ander verband tussen gewelddadige computergames en wapens. Spellenfabrikant Electronic Arts (bekend van games als Battlefield en Command & Conquer) heeft een website gemaakt vol reclame voor wapenfabrikanten. De site hoort bij de promotiecampagne voor het spel Medal of Honor Warfighter. Marketingpartners van Electronic Arts zijn onder meer het wapenmagazine MagPul en wapenmaker McMillan Group. Beide partners houden zich bezig met zware mitrailleurs. Vier wapens van McMillan komen voor in het spel. Over die wapens wordt uitgebreid en bewonderend (“I first saw (…) CS5 ‘concealable subsonic/supersonic suppressed sniper system’ late last year and was blown away”) geschreven op het weblog van het spel Medal of Honor. Wie de ‘limited edition’ van het spel koopt, krijgt een code waarmee de speler kan vechten met zo’n bijzonder wapen.

MagPul en Electronic Arts hebben samen een reclamevideo gemaakt:

(Foto: Een scène uit Medal of Honor Warfighter)

Plaats een reactie