Vliegen met overgewicht. En dan gaat het niet om de bagage

The Independent  |  9 oktober 2016 - 09:30 9 okt - 09:30

De Italiaanse advocaat Giorgio Destro heeft een rechtszaak aangespannen tegen luchtvaartmaatschappij Emirates omdat hij tijdens een 9 uur durende vlucht van Kaapstad naar Dubai moest plaatsnemen naast een man die zo dik was, dat Destro het grootste deel van de reis geen gebruik kon maken van zijn stoel.

Destro moest staan in het gangpad, kon af en toe even zitten op een van de gereserveerde stoelen voor de crew maar moest het laatste deel van de vlucht afzien, weggedrukt door zijn volumineuze buurman. Hij zette een foto op twitter als bewijs:

Destro heeft Emirates aangeklaagd voor €2759,51: €759,51 voor restitutie van het ticket en €2000 schadevergoeding. De zaak dient op 20 oktober in Padua.

Aan de andere kant van de wereld is een zakenman van Amerikaans Samoa boos op Hawaiian Airlines omdat hij niet langer bij het boeken kan aangeven in welke stoel hij wil zitten. Op vluchten tussen Pago Pago en Honolulu moeten passagiers zich eerst laten wegen bij de check-in voordat ze een stoel krijgen toegewezen.

Volgens Hawaiian gaat het om veiligheidsmaatregelen; de maatschappij wil tot een juiste gewichtsverdeling in het vliegtuig komen. Ja hoor, vindt de zakenman, dus van 2003 tot 2016 vlogen we onveilig?

Het wantrouwen van de zakenman over de uitleg van Hawaiian is niet geheel onbegrijpelijk. Amerikaans Samoa is het land met de meest obese inwoners ter wereld: maar liefst 74,6% van de bevolking is te zwaar. Samoan Airlines voert daarom al sinds drie jaar een ‘betaal naar gewicht’-beleid. Het lijkt erop dat Hawaiian Airlines dat voorbeeld wil gaan volgen.

Foto: Tony Alter

Plaats een reactie