Uber: schandalen en pr-blunders

The Guardian  | 19 June 2017 - 07:0019 Jun - 07:00

Travis Kalanick, de CEO van taxibedrijf Uber, maakte vorige week bekend dat hij voor onbepaalde tijd met verlof gaat om zich te bezinnen. Niet zo verrassend, want het bedrijf stapelt schandaal op schandaal en blunder op blunder.

Kalanick stuurde een e-mail aan zijn staf, waarin hij zegt het overlijden van zijn moeder te moeten verwerken en aan het werk te gaan om het klimaat bij Uber drastisch te verbeteren: ‘Als wij aan de slag gaan om Uber 2.0 te realiseren, dan moet ik aan Travis 2.0 gaan werken om de leider te worden die dit bedrijf verdient en die jullie verdienen.’

Kalanick is een van de grondleggers van het bedrijf dat sinds 2009 de taxibranche in 570 steden over de hele wereld op zijn kop zette, maar dat zich ook manifesteerde als een bedrijf waar seksuele intimidatie en discriminatie aan de orde van de dag zijn.

Tel daarbij dubieuze spionagepraktijken op, plus een stroom aan rechtszaken en het is duidelijk dat de investeerders van het miljardenbedrijf niet staan te juichen. Sinds de oprichting haalde het bedrijf in 14 investeringsrondes ruim 11,5 miljard dollar op. De marktwaarde van Uber wordt momenteel geschat op zo’n 70 miljard dollar.

Een rapport met aanbevelingen voor verbetering van de bedrijfscultuur bevat suggesties die verbazingwekkend zijn voor een bedrijf met zo’n omvang. Zo moet het personeel getraind worden ‘om klachten effectief af te handelen’, moet het management worden opgeleid in leiderschap en wordt het tijd om een beleid in te voeren dat ‘romantische relaties tussen personeel en management’ verbiedt. Het leest alsof een start-up van een groepje zeventienjarigen werd beoordeeld.

The Guardian maakte een ‘rampentijdlijn’ met alle schandalen en blunders sinds 2014. Die vind je hier.

Foto: Automobile Italia

Plaats een reactie