Honderd jaar geleden was de elektrische auto populair

Curbed  | 30 September 2017 - 08:3030 Sep - 08:30

Ver voordat Tesla de wereld veroverde met elektrische auto’s waren ze al populair. Tussen 1896 en 1930 telde Amerika 1800 bedrijven die elektrische auto’s maakten.

Al sinds 1830 experimenteerden automakers in Hongarije, Nederland en de Verenigde Staten met ontwerpen van electrische auto’s en het eerste populaire model zag het daglicht in 1890 in de VS. Een scheikundige uit Iowa bouwde een zeszitter die een topsnelheid van ruim 22 kilometer per uur haalde.

In 1900 waren elektrische auto’s zo populair dat een derde van de auto’s, inclusief taxi’s, in New York op accu’s liep. De auto’s stonken en trilden niet, konden makkelijk worden gestart zonder slinger en hadden niet de ingewikkelde versnellingsbak die auto’s op benzine kenmerkte.

‘De ontwerpers van elektrische personenauto’s hebben grote vooruitgang geboekt in de afgelopen jaren en de auto’s hebben hun aanvankelijke populariteit behouden’, schrijft The New York Times in 1911 in een artikel met de kop Elektrische auto’s trekken de aandacht. ‘Zelfs de meest bekende producenten van auto’s met benzinemotor gebruiken elektrische auto’s om van huis naar kantoor te rijden.’

Hoogtepunt
Automaker Oliver P. Fritchle maakte destijds de beste accu’s, met een bereik van zo’n 160 kilometer. Om hun kwaliteit te bewijzen legde Fritchle in 1908 in twintig dagen een afstand van 2900 kilometer af van Lincoln in Nebraska naar New York. Fritchle zette een fabriek op in Denver en opende een verkoopkantoor op Fifth Avenue in New York. Zijn bedrijf produceerde zo’n tweehonderd auto’s per jaar.

De verkoop van elektrische auto’s bereikte een hoogtepunt in 1912, maar concurrerende auto’s op benzine waren in opkomst. In 1908 introduceerde Henry Ford de massage produceerde T-Ford met benzinemotor. Zo’n auto kostte in 1912 650 dollar, tegen 1750 dollar voor een elektrische.

Met de uitvinding van de elektrische ontsteking voor benzinemotoren door Charles Kettering in 1912 verviel ook de onhandige slinger en de ontdekking van olie in Texas maakte de aanschaf van auto’s op benzine nog aantrekkelijker. Het einde van het elektrische sprookje was nabij.

Gaandeweg verdwenen elektrische auto’s uit het straatbeeld om in de jaren dertig definitief te verdwijnen. Door de verschillende oliecrises in de jaren zeventig van de vorige eeuw kwam de elektrische auto weer in de belangstelling te staan.

Foto: Oliver Fritchle bij een van zijn elektrische auto’s

Plaats een reactie