Hoe twee Spaanse broers rijk worden van crowdfarming

El País English  | 13 maart 2018 - 07:3013 mrt - 07:30

Het slaperige dorpje Bétera in de Spaanse provincie Valencia, kijkt met grote ogen naar de stroom van bezoekers uit Midden-Europa die sinds kort bijna dagelijks het stadje aandoet. De bezoekers hebben maar één doel: in de sinaasappelboomgaard van Naranjas del Carmen de boom te zien die er speciaal voor hen is geplant.

Naranjas del Carmen werd oorspronkelijk opgericht door de broers Gonzalo en Gabriel Úrculo in 2010, als een onlinebedrijf dat zich toelegt op de directe verkoop van citrusvruchten. Nog steeds verkopen ze seizoensgebonden producten, naast honing en wijn, maar hun belangrijkste inkomstenbron is veranderd. In plaats van sinaasappelen per kilo, verkopen ze nu sinaasappelbomen aan klanten uit Oostenrijk, Zwitserland en vooral Duitsland.

Een boom wordt speciaal geplant voor klanten, die daarmee het recht verwerven om de vruchten te ontvangen wanneer ze maar willen. In ruil daarvoor betaalt de klant jaarlijkse onderhoudskosten die voor maximaal vijfentwintig jaar in rekening kunnen worden gebracht. Terwijl de boom groeit, biedt het bedrijf de klant sinaasappels aan van een andere, volgroeide boom op het terrein, die nog geen eigenaar heeft.

Sinaasappelen worden geoogst, verpakt en verzonden op de dag dat een klant een bestelling plaatst. Zodra een ‘boom in eigendom’ fruit begint te produceren, ontvangt de klant de jaarlijkse oogst van zijn eigen boom.

‘Andere telers van Bétera vragen ons hoe we zo winstgevend kunnen zijn, terwijl onze bomen slechts de helft produceren van hun bomen. Het komt simpelweg omdat we niet per kilo worden betaald, maar voor het onderhoud van de boom,’ legt Gonzalo uit.

Crowdfarming
Vanuit dit loyaliteitsmodel hebben de broers nu ook het bedrijf Crowdfarming opgericht. Dat levert verse, ecologische producten, in samenwerking met leveranciers uit andere regio’s en landen. Ze verkopen al olijven in Castellón en amandelen in Granada. En over een paar weken beginnen ze met de verkoop van cacaobomen op de Filippijnen, koffiestruiken in Colombia en zelfs koeien in Frankrijk en Italië in ruil voor Comté-kaas en Parmezaan.

De ondernemers verwachten dat ze over drie jaar ongeveer duizend producten kunnen aanbieden. ‘Dit wordt een boerderij á la Amazon,’ zegt Gonzalo. Nu al groeien er bijna elfduizend sinaasappelbomen op het terrein, elk met een eigenaar, terwijl er vijfduizend mensen op de wachtlijst staan en er dagelijks honderd nieuwe verzoeken binnenkomen.

Het bedrijf verkoopt inmiddels 50.000 kilo sinaasappelen per week en verzendt die in kleine dozen naar eigenaren in heel Midden-Europa. Ondertussen is de omzet gestegen van 25.000 naar 2,5 miljoen euro.

unsplash-logoTyler Shaw

Plaats een reactie