Benettons biljoenen

Le Monde / Parijs  | 12 april 2019 - 11:1012 apr - 11:10

United Colors of Benetton werd wereldberoemd met de contoversiële reclamecampagnes van Oliviero Toscani. Dat tij is gekeerd. Het miljoenenbedrijf van de Italiaanse broers zou aandacht proberen te trekken over de ruggen van vluchtelingen, onder het mom van gelijkheid. Bovendien wordt hun verweten zich kil en onverschillig te hebben gedragen toen ‘hun’ textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh instortte (1134 doden). En al helemaal toen de ondernemersfamilie niet optrad toen de Morandibrug het begaf in Genua.

Tradities zijn heilig bij de Benettons. Al twintig jaar lang nodigt de familie op 15 augustus een honderdtal bekenden uit in Cortina d’Ampezzo, een chic Italiaans wintersportdorp op 150 kilometer ten noorden van Venetië. Op deze zomerdag in 2018 hangt rondom Giuliana Benettons villa de geur van gegrild vlees. Het kwik staat op 18 graden, de lucht is helderblauw, de lunch exquise: zeebaars met risotto.

De gastvrouw doet er alles aan om geen valse noot de receptie te laten bederven: het is de eerste Ferragosto, de Italiaanse Maria-Hemelvaart, sinds haar broer Luciano, de oudste van de gebroeders Benetton, 
eind 2017 de leiding van het familiebedrijf overnam. De eerste keer ook zonder Fioravante en Carlo. In februari werd Giuliana’s 86-jarige echtgenoot 
Fioravante getroffen door een hartaanval. En net een maand voor de receptie stierf ook Carlo, de jongste broer, 74 jaar oud, aan kanker.

Gilberto, de derde in de opvolgingslijn, is er wel, al houdt de leukemie huis in zijn lichaam. Meer nog dan Luciano en Giuliana tilt hij er liever niet te zwaar aan. De dag ervoor moesten ze alledrie verstek laten gaan op het feestje van zijn dochter Sabrina, aan de oever van het Ghedina-meer. Terwijl de genodigden proosten, zingen en op de tafels dansen, is hij met zijn aandacht bij zijn andere kind: de familieholding Edizione, waarvan hij de vicepresident is.

» Lees verder in de Reader / op Blendle

Plaats een reactie