Autoverkopen in China lopen terug

Der Spiegel / 360  | 19 april 2019 - 10:4319 apr - 10:43

Kort Nieuws | Lange tijd was China het beloofde land voor Duitse autofabrikanten, maar die tijd lijkt voorbij. Voor het eerst in meer dan twintig jaar begon vorig jaar de Chinese automarkt te haperen.

Met name de handelsoorlog tussen de VS en China doet Chinese consumenten aarzelen, en ook de afnemende groei van de Chinese economie tempert de koopbereidheid.

De verminderde vraag is vooral merkbaar op de balans van Porsche. De sportwagenfabrikant verkocht in het eerste kwartaal van 2019 wereldwijd 55.700 voertuigen, dat is 12 procent minder dan in dezelfde periode in het voorgaande jaar. In China daalde de omzet met 10 procent. Naast autofabrikanten voelen ook toeleveranciers de teruggang: ‘De tekenen van vertraging op de Chinese automarkt zullen ook dit jaar zichtbaar blijven,‘ verwacht Stefan Hartung, het nieuwe hoofd van Bosch Mobility Solutions.

In totaal kochten Chinese klanten vorig jaar ongeveer 28 miljoen personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, zo’n 3 procent minder dan een jaar eerder.

(Der Spiegel, Hamburg)- porsche-besonders-betroffen-a-1261961.html

» Abonneer u op onze Kort Nieuws-brief: wekelijks korte berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Maureen Meeng

Plaats een reactie