Wifi in vliegtuigen: traag is duur, sneller is goedkoper

The Wall Street Journal / 360  |  6 augustus 2019 - 10:00 6 aug - 10:00

Volgens enquêtes vinden klanten wifi in vliegtuigen nog belangrijker dan zaken als maaltijden en beenruimte. Toch laat de kwaliteit van door luchtvaartmaatschappijen geboden netwerken vaak te wensen over. Zo wordt Gogo Wifi, gesponsord door T-Mobile, vaak bestempeld tot Slowgo- of Nogo-wifi. De concurrentie om dit probleem te verhelpen is enorm.

De prijs van vliegtuig-wifi is even onberekenbaar als, nou ja, de wifi-voorziening op sommige vluchten. Alaska Airlines rekent bijvoorbeeld $39,95 voor een trage en wankele lucht-grondverbinding tussen New York en Portland, Oregon. Maar Alaska is bezig over te schakelen op een snellere satellietverbinding. Dus vluchten met die voorziening bieden een veel betere service, voor $20 per vlucht.

Voor veel reizigers is wifi in vliegtuigen niet langer een luxe, maar iets wat ze verwachten. En het goede nieuws is dat de voorziening volgens providers van luchtvaart-wifi over een jaar of twee gratis zal zijn op de meeste vluchten. JetBlue biedt al gratis wifi aan van gate tot gate. Alaska, Delta, Southwest en tal van niet-Amerikaanse maatschappijen bieden gratis sms aan.

Maar andere maatschappijen moeten hun vliegtuigen upgraden naar satellietverbindingen zodat ze veel MB’s aankunnen, bijvoorbeeld voor video-streaming. Als dat eenmaal gebeurt, zal een gigant als Delta wifi gratis maken op al zijn vluchten en zal de concurrentie volgen, voorspellen zegslieden binnen de luchtvaartwereld.

Sponsors

Maatschappijen proberen al sponsors te vinden om de kosten van wifi in de lucht te dekken. T-Mobile sponsort Gogo Wifi voor zijn klanten. Apple betaalt de kosten van Apple Music op de vluchten van American Airlines en de gratis wifi van JetBlue wordt gefinancierd door Amazon.

MOGEN WE EVEN JE AANDACHT?
Dit artikel krijg je van 360 cadeau. We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. Daarom zijn we blij als je dit artikel voor ons deelt. Nog blijer zijn we als je je bij ons aansluit: Probeer nu 5 nummers voor maar 15 euro. Stopt automatisch.
Bedankt

Delta heeft in mei op een paar vluchten met gratis wifi geëxperimenteerd om te testen hoezeer het gebruik door passagiers toeneemt als het gratis wordt aangeboden en om te kijken hoe de satellietverbinding van Gogo zich houdt bij intensief gebruik. Video-streaming maakte geen deel uit van de tests.

‘We gaan door met de tests om te zorgen dat we de beste ervaring kunnen bieden die onze klanten zich wensen, en we blijven onze technologie upgraden,’ aldus een woordvoerdster van Delta.

Delta wil de resultaten van de gratis tests niet delen. Maar Delta-ceo Ed Bastian laat er geen twijfel over bestaan dat hij gratis wifi wil aanbieden. ‘Wij streven ernaar hogesnelheidswifi gratis te maken’, zei hij afgelopen juni in een interview met het weekblad Barron’s. ‘Het zal nog een jaar of twee duren tot het zover is.’

Het is aan andere maatschappijen om te bepalen hoe ze reageren, zegt Oakleigh Thorne, ceo van Gogo, dat ongeveer de helft van de luchtvaartmaatschappijen van wifi voorziet.
Sommige maatschappijen overwegen wifi die deels gratis is, bijvoorbeeld gratis e-mail en internet, maar video-streaming tegen betaling. ‘Alle maatschappijen hebben gratis wifi overwogen. Sommige zijn er bang voor, andere zien het als een kans,’ zegt Thorne.
Ironisch genoeg zullen investeringen van honderden miljoenen dollars in nieuwe apparatuur de prijs alleen maar drukken.

Klanttevredenheid kopen

Waarom zou wifi in vliegtuigen gratis moeten zijn? Wifi is echt belangrijk voor passagiers, volgens sommige enquêtes nog belangrijker dan zaken als maaltijden en beenruimte. En volgens sommige maatschappijen gaan de meeste klachten die ze krijgen over wifi.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen in wezen klanttevredenheid kopen door die voorziening te verbeteren. En ze hebben geleerd dat het wifi-gebruik sterk wordt ontmoedigd als er een creditcard voor moeten worden getrokken. Gratis wifi zou blijere passagiers betekenen en voordeel kunnen opleveren als concurrerende maatschappijen die service niet bieden.

Gogo zegt zo’n achttienhonderd Amerikaanse vliegtuigen met wifi te hebben uitgerust, die door veelvuldige vliegers vaak als Slowgo of Nogo wordt bestempeld. Veel ervan zijn regionale jets of oudere vliegtuigen die voordat ze worden afgedankt niet tot satellietservice zullen worden geüpgraded.

In de begindagen van vliegtuig-wifi voorzag Gogo luchtvaartmaatschappijen van gratis apparatuur en moesten de passagiers aan Gogo betalen plus een toeslag aan de maatschappij. Met de satellietverbindingen is dat businessmodel veranderd. Luchtvaartmaatschappijen betalen nu voor de apparatuur en de diensten en brengen de kosten zelf bij hun passagiers in rekening.

Hoge prijzen voor oudere systemen zijn bedoeld om het gebruik daarvan te ontmoedigen; bij te veel gebruikers wordt de verbinding traag en onbetrouwbaar. Zowel Gogo als Alaska Airlines zegt dat de prijzen de afgelopen jaren niet veranderd zijn.

‘We verwachten dat die prijs zal dalen naarmate meer vliegtuigen die op diezelfde route vliegen over de nieuwe apparatuur beschikken,’ zegt een woordvoerder van Alaska naar aanleiding van de $39,95 die Gogo op een vlucht naar Portland rekent.

Unites Airlines, die satellietverbindingen op haar vluchten biedt, zegt ook de prijzen te hebben aangepast aan de passagiersvraag. ‘Een deel ervan wordt gebruikt om genoeg bandbreedte voor gebruikers te garanderen en de ervaring te verbeteren,’ aldus een woordvoerdster.

Overbelasting

Hoewel satellietsystemen een veel grotere capaciteit hebben, kan overbelasting een probleem zijn, vooral bij oudere satellietapparatuur. Niet alleen de passagiers op je vlucht strijden om bandbreedte, maar misschien ook de honderd vliegtuigen in de buurt, of de duizend die allemaal dezelfde satelliet gebruiken waardoor de verbindingssnelheid kan dalen.

Sponsors om de kosten te dekken zijn een kip-en-eiprobleem voor luchtvaartmaatschappijen. Passagiers vormen een aantrekkelijke clientèle voor de markt. Mensen die vliegen hebben geld te besteden. Alleen koopt maar 6 of 7% daarvan wifi, volgens schattingen van de branche. Dus denken potentiële sponsors dat ze maar weinig mensen zullen bereiken. Maar als het gratis is, gebruikt 40 tot 60% van alle passagiers het, zeggen wifi-providers, zodat een sponsor een groot publiek kan bereiken.

Mark Dankberg, ceo en medeoprichter van Viasat, een provider van luchtvaart-wifi, zegt dat bij gratis wifi het aantal aangesloten apparaten groter is dan het aantal passagiers. Sommige mensen streamen muziek met hun telefoon terwijl ze op hun laptop werken.
American Airlines, die het grootste deel van haar vloot naar Viasat heeft geüpgraded, zegt dat ze bij grote live-evenementen als de World Cup en de Super Bowl gebruikscijfers van wel 60% heeft geconstateerd en dat de satellietverbinding die aankon.

‘We hebben vluchten gehad waarop 80 tot 120 mensen zaten te streamen, en dat werkte feilloos,’ zei Erwan Perhirin, directeur klantenervaring en onboardproducten van American Airlines afgelopen lente tijdens een luchtvaartconferentie.

Een ander probleem waarvoor gratis wifi luchtvaartmaatschappijen kan stellen is dat de hoeveelheid data die we gebruiken blijft stijgen door meer foto’s, video’s, gestreamde muziek en ander online gebruik. Eén streamer gebruikt de bandbreedte van tien niet-streamers. Dus hoe groter de datatransmissie, des te hoger de kosten kunnen worden voor luchtvaartmaatschappijen die gratis wifi aanbieden. ‘Elk jaar neemt zowel het aantal mensen dat het systeem gebruikt toe, als het gebruik van bandbreedte,’ zegt Mark Dankberg van Viasat.

Bandbreedteprijzen

De wifi-prijzen van luchtvaartmaatschappijen verschillen sterk en houden geen verband met de kwaliteit van de voorziening. Traag is duur, snel is goedkoper. Hier volgen de laagste en hoogste prijzen van de grootste Amerikaanse maatschappijen.

American Airlines: $10 tot $19 per vlucht
Delta Airlines: $5 tot $40 per vlucht
United Airlines: van $2.99 per uur tot $41.99 voor een hele vlucht
Southwest Airlines: vast bedrag van $8 per vlucht
JetBlue: gratis
Alaska Airlines: $6,50 tot $39,95 per vlucht

Bron: de betreffende maatschappijen.

Auteur: Scott McCartney

The Wall Street Journal
VS | dagblad | oplage 2.000.000

De bijbel voor zakenmensen. Maar bij het lezen is enig beleid nodig: naast reportages van hoge kwaliteit drukt de krant hoofdredactionele commentaren af die zó patriottisch zijn, dat ze hun geloofwaardigheid verliezen.

Plaats een reactie