Ze heeft 1,6 miljoen volgers, maar ze bestaat niet

The New York Times / 360  | 16 August 2019 - 10:1516 Aug - 10:15

In het tijdperk van virtuele influencers zien bedrijven zich voor een vraag gesteld. Waarom zou je een beroemdheid, een topmodel of zelfs maar een influencer inhuren om je product in de markt te zetten als je zelf de ideale ambassadeur voor je merk kunt scheppen?

De kus tussen Bella Hadid en Miquela Sousa, die in mei te zien was een Calvin Klein-reclame, kwam op veel kijkers over als onrealistisch en zelfs aanstootgevend.

Miss Hadid, topmodel, staat namelijk bekend als heteroseksueel en Calvin Klein zou consumenten misleiden met deze gefingeerde lesbische ontmoeting. Het modehuis bood niet lang nadat het spotje van dertig seconden online was verschenen excuses aan voor ‘queerbaiting’.

Maar miss Hadid is tenminste nog een mens. Aan miss Sousa daarentegen, beter bekend als Lil Miquela, is alles nep: haar kaarsrechte pony, haar Braziliaans-Spaanse afkomst, haar beeldschone vrienden.

Lil Miquela, die 1,6 miljoen volgers heeft op Instagram, is een computergegenereerd personage. Ze werd in 2016 in het leven geroepen door een bedrijf uit Los Angeles, gesteund met geld uit Silicon Valley. Miquela behoort tot een groeiend regiment socialmediamarketeers die bekend staat als ‘virtuele influencers’.

Maandelijks streamen meer dan tachtigduizend mensen Lil Miquela’s nummers op Spotify. Ze werkte voor het Italiaanse modelabel Prada, gaf interviews vanaf Coachella en heeft een tatoeage ontworpen door de kunstenaar die ook Miley Cyrus tatoeëerde.

Tot vorig jaar, toen Miquela’s makers een publiciteitsstunt op poten zetten om haar ware aard te openbaren, dachten veel van haar fans dat ze een negentienjarige was van vlees en bloed. Maar Lil Miquela is gemaakt van pixels en bedoeld om volgers en likes te genereren.

» Lees verder in de Reader

Plaats een reactie