Inheemse stof trending bij jongeren en ontwerpers

Nikkei Asian Review / 360  |  3 september 2019 - 10:00 3 sep - 10:00

Mede dankzij inspanningen van de Indiase premier Narendra Modi maakt de khadi-industrie een ware hausse door. De handgesponnen traditionele stof werd ooit gedragen als symbool van nationale zelfstandigheid, en is nu trending onder jongeren en modeontwerpers.

» Lees dit artikel in de Reader

De Indiase premier Narendra Modi is heel open over zijn liefde voor khadi, de handgesponnen, handgeweven stof die al door Mahatma Gandhi werd aangeprezen. Dit milieuvriendelijke alternatief voor in het groot geproduceerd textiel beleeft de laatste jaren een wederopleving.

Premier Modi heeft niet alleen zelf een voorliefde voor de nieuwste khadi-outfits, maar moedigt ook andere Indiërs aan de inheemse stof te dragen, die bekendstaat om zijn ruwe weefsel en natuurlijke glans. Bedrijven en ontwerpers proberen nu te profiteren van een groeiende belangstelling voor deze stof, waarvan de verkoop de afgelopen jaren tot grote hoogte is gestegen.

Tussen 2004 en 2014 groeide de verkoop van khadiproducten jaarlijks gemiddeld met 6,7 procent. Maar sinds 2015 is die groei gemiddeld 37,1 procent, aldus Vinai Kumar Saxena, voorzitter van de Nationale commissie voor khadi- en dorpsindustrie.

MOGEN WE EVEN JE AANDACHT?
Dit artikel krijg je van 360 cadeau. We geloven dat internationale context leidt tot een beter begrip van de wereld om ons heen. Daarom zijn we blij als je dit artikel voor ons deelt. Nog blijer zijn we als je je bij ons aansluit: Probeer nu 5 nummers voor maar 15 euro. Duurt een paar minuten, stopt automatisch.
Bedankt

Topontwerpers

Geen enkele leider heeft de afgelopen zestig jaar zo veel gedaan om khadi te promoten als Modi, volgens Saxena. Sinds hij in mei 2014 aan de macht kwam, fungeert de premier als een soort uithangbord voor de stof, die hoofdzakelijk wordt geproduceerd bij mensen thuis in plattelandsdorpen. Zijn reclameslogans, zoals ‘Khadi voor het land, khadi voor de mode’, hebben onder jongere Indiërs belangstelling gewekt voor de traditionele stof en de aandacht getrokken van topontwerpers die op de trend willen meeliften.

In 2018 dook khadi voor het eerst op tijdens de Lakme Fashion Week in Mumbai, toen merken als Lars Andersson, Buna, The Third Floor Clothing en Jewellyn Alvares collecties showden in deze bescheiden stof.

Khadi wordt gesponnen uit natuurlijke vezels zoals katoen, zijde en wol, op het met de hand aangedreven charkha-spinnewiel, dat tijdens de onafhankelijkheidsbeweging in India in de eerste helft van de twintigste eeuw een symbool van nationale zelfstandigheid was. Gandhi riep de Indiërs op kleding uit Britse textielfabrieken te boycotten en in plaats daarvan inheemse kleding te dragen.

Bredere markt

Nu maakt de khadi-industrie een ware hausse door. De verkoop van de stof steeg naar 25 miljard roepies [325 miljoen euro] in 2015. Het doel is om de verkoop in twee jaar tijd te verdubbelen, zegt Saxena. ‘Dit jaar hebben we ons een verkoopdoel gesteld van rond de 35 miljard roepies [450 miljoen euro]. Hopelijk halen we de komende twee jaar een verkoop van 50 miljard roepies [650 miljoen euro].’

Het doel van de nationale khadi-commissie, die de stof inkoopt bij 2600 vaste leveranciers en de kleding en andere producten vervolgens verkoopt via haar eigen 8060 verkooppunten in het hele land, is om op het arme Indiase platteland voor zo veel mogelijk mensen banen te scheppen.

‘Na “khadi voor het land, khadi voor de mode” wordt het nu “khadi voor verandering”,’ zei Modi in een landelijk uitgezonden radiotoespraak. ‘Khadi en het handweefgetouw hebben het bestaan van de armen veranderd; nu wordt de stof een krachtig middel om hun controle te geven over hun eigen leven.’

Particuliere bedrijven zien ondertussen een bredere markt voor khadi. Volgens Saxena heeft de commissie overeenkomsten getekend met kledingconcerns Raymond, Aditya Birla Fashion en Retail and Arvind. ‘Zij kopen khadi van ons en verkopen die door aan buitenlandse handelaren en via hun eigen winkels in het buitenland.’

Vorig jaar kocht Raymond 726.000 meter stof van de commissie, die daarnaast met Arvind een overeenkomst sloot voor 1 miljoen meter per jaar. Deze grote orders hebben 326 ‘dode’ khadi-leveranciers nieuw leven ingeblazen.

De commissie heeft samenwerkingsverbanden met grote retailers als Big Bazaar van Future Group en de kledingketen Globus van Rajan Raheja Group. Saxena: ‘Nu de vraag naar khadi toeneemt, willen die bedrijven ook graag met ons samenwerken.’ Verschillende staatsbedrijven kopen khadi-uniforms in, waaronder Oil and Natural Gas Corp., Indian Oil, elektriciteitsbedrijf NTPC en REC [financier van rurale elektriciteitsprojecten]. Onlangs sloot de commissie een overeenkomst voor 440 miljoen roepie [5,7 miljoen euro] met Indian Oil, vertelt Saxena. Het bedrijf ‘gaf zijn werknemers elk jaar een bonus van 10.000 roepies.
Nu hebben we hun gevraagd om in plaats daarvan hun medewerkers khadi-coupons ter waarde van 10.000 roepies te geven, waar wij nog eens 10 procent korting op gaven.’

Ritu Beri, een internationaal in aanzien staande Indiase modeontwerper, heeft speciaal voor de commissie khadi-producten gelanceerd.

‘Zero-CO2-voetafdruk’

Volgens Aashima Dahiya, modeontwerper in New Delhi, houdt khadi de huid in de zomer koel en in de winter warm. Ook zegt ze dat de traditionele stof tegenwoordig niet meer alleen door politici, journalisten en activisten wordt gedragen, zoals ooit het geval was. ‘Nu is de stof ook populair geworden onder jongeren en experimenteren ontwerpers ermee,’ zegt ze, en ze wijst erop dat ook Bollywood zijn liefde voor khadi laat zien. Actrice Kangana Ranaut zal khadi-kleding dragen in een film over de beroemde negentiende-eeuwse vrijheidsstrijder Rani Lakshmibai.

Op de India International Trade Fair in New Delhi, vorig jaar november, verdrongen bezoekers zich rond khadi-verkopers. ‘Ik ben niet echt dol op sari’s, maar kon het toch niet laten om er een van khadi-zijde te kopen,’ zegt huisvrouw Debolina Dey, die het kledingstuk van 2500 roepie kocht bij een verkooppunt van de West-Bengaalse commissie voor khadi- en dorpsindustrie​. Volgens de manager daarvan, Dulal Sarbagyano, zijn vrouwen met name geïnteresseerd in khadi-producten uit deze oostelijke Indiase staat ‘vanwege hun unieke dessins en goede kwaliteit’.

Op 17 september, de achtenzestigste verjaardag van de premier, bracht de commissie in enkele winkels een ‘Modi-jasje’ uit. ‘Nu zijn Modi-jasjes heel populair en er worden per dag wel zo’n 1400 à 1500 van verkocht,’ aldus Saxena.

“Gandhi riep Indiërs op kleding uit Britse textielfabrieken te boycotten en in inheemse kleding te dragen”

De stof wordt nog steeds met de hand gemaakt, maar nieuwe methodes hebben de productiviteit wel verhoogd. Zo worden de enkelvoudige charkha’s vervangen door spinnewielen met meerdere spoelen. Volgens Saxena kunnen de bijna 500.000 khadi-makers, van wie de meeste vrouw zijn, daardoor een hoger inkomen genereren.

Saxena geeft ook hoog op van de milieuvriendelijkheid van khadi: volgens hem heeft de stof een ‘zero-CO2-voetafdruk, zonder uitstoot en zonder dat er elektriciteit voor wordt gebruikt’. Voor de productie van 1 meter khadi-stof is volgens hem 3 liter water nodig; voor een stof die in textielfabrieken wordt gemaakt, is dat 56 liter.

De commissie heeft in een aantal landen, waaronder de VS en het Verenigd Koninkrijk, khadi-tentoonstellingen georganiseerd om het product onder de aandacht van het publiek te brengen. Onlangs vond in Johannesburg een khadi-modeshow plaats. Het grootste voordeel van de stof is volgens Saxena ‘dat de ambassadeur van khadi niemand minder is dan de premier van het land zelf’.

Auteur: Nkiran Sharma 

Nikkei Asian Review
Japan | weekblad | oplage 16.000

Internationaal weekblad dat bericht over economisch en politiek nieuws uit heel Azië. Het blad kent dezelfde uitgever als de Japanse krant Nikkei, de grootste zakenkrant ter wereld met een oplage van 3 miljoen.

Tags: India Khadi Modi

Plaats een reactie