Facebook-gebruik loopt terug

FastCompany / 360  | 13 November 2019 - 20:0013 Nov - 20:00

In 2017 brachten Amerikanen gemiddeld 14 uur per maand door op Facebook, maar die hoeveelheid is in 2019 met 26% gedaald tot 9 uur, aldus onderzoek door het Amerikaanse tech-consultancybedrijf Activate.

Met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd ligt het bedrijf nog steeds ver voor op zijn concurrenten, maar de afnemende tijd die mensen op Facebook doorbrengen kan gevolgen hebben voor de honderden miljoenen die grote merken uitgeven aan advertenties. Vooral jongere gebruikers tussen 12 en 34 jaar vertrekken van Facebook naar diensten zoals (Facebook-eigendom) Instagram, Snapchat en TikTok.

Facebook worstelt met het consumentenvertrouwen na schending van de privacy van gebruikers en jarenlange zwijgzaamheid over het gebruik van persoonlijke gegevens voor reclamedoeleinden. Het bedrijf wordt nu scherper in de gaten gehouden door de Amerikaanse overheid, die nieuwe regelgeving overweegt om het bedrijf aan banden te leggen. De Democratische presidentskandidaat Elizabeth Warren wil Facebook zelfs volledig opknippen in kleinere bedrijven.

(FastCompany, New York)

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Laura Weeda

Plaats een reactie