‘Bad chemistry’ tussen Japan en Zuid-Korea

Nikkei Asian Review / 360  | 19 November 2019 - 16:0019 Nov - 16:00

Japanse bedrijven hebben voortaan toestemming vanuit Tokio nodig om chemicaliën naar Zuid Korea te exporteren. Dit heeft niet alleen zorgwekkende implicaties voor de economie in de landen zelf, maar ook voor de toch al gespannen wereldhandel.

De meeste weekenden gonst het in de Uniqlo-winkel in warenhuis Hyundai, even ten noorden van Seoel, van de klanten die op de modieuze, voordelige kleding van het Japanse merk afkomen. Maar op een zondag in juli was het er uitgestorven, als gevolg van de snel groeiende ‘Boycot Japan’-beweging in Zuid-Korea. De Zuid-Koreanen zijn gestopt met het kopen van auto’s, bier, cosmetica en zo’n beetje alles met het label ‘Made in Japan’.

Sommigen annuleren zelfs hun zomervakantie. ‘We wilden in augustus naar Okinawa, maar nu gaan we naar [het Zuid-Koreaanse eiland] Jeju,’ zegt Ha, manager van een financiële dienstverlener in Seoel. ‘Ik mag van mijn vrouw ook niet meer naar Uniqlo.’

Goed georganiseerde protestbewegingen zijn niet ongewoon in Zuid-Korea, maar meestal zijn die een betrekkelijk kort leven beschoren. Voor deze boycot, die in Zuid-Koreaanse ogen te maken heeft met de emotioneel beladen dwangarbeid tijdens de Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog en het gevoel dat hun succesvolste bedrijven onder vuur liggen, geldt dat misschien niet.

» Lees verder in de Reader / op Blendle

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

‘Boycot Japan’-bordjes in een supermarkt in Seoel. Japan heeft de toezicht verscherpt op chemicaliën die naar Zuid-Korea worden geëxporteerd. – © Chung Sung-Jun / Getty Images